Grups de treball en Educació

Els grups de treball són espais de reflexió al voltant d’algun tema d'interès compartit per diferents mestres. Requereix el compromís dels participants de treballar-hi a partir de lectures, de la pròpia experiència a l’aula, d’ordenar i argumentar per escrit les idees, etc. És per aquest motiu que es certifiquen el doble d’hores de la presencialitat requerida. No són, doncs, cursos.

 

Es reuneixen mensualment en sessions de 2’30 hores (20 hores presencials) i donen dret a un certificat reconegut pel Departament d’Ensenyament de 40 hores, si es compleix amb l’assistència i el compromís de participació. Cada grup de treball decideix en quin format o de quina manera pot donar a conèixer els resultat de la tasca del curs: una entrada al blog, un article, una exposició, una sessió oberta a tothom, etc. Són oberts a mestres i professorat de totes les etapes educatives.

GRUP DE TREBALL SOBRE LA VIDA QUOTIDIANA A L'ESCOLA BRESSOL

Nom de l’activitat: Grup de treball de reflexió sobre la vida quotidiana a l’escola bressol

 

Objectius de l’activitat:

>> Crear una xarxa de persones amb interessos comuns on compartir inquietuds, experiències i reflexions al voltant d’un tema comú: la vida quotidiana a l’escola bressol.

>> Conèixer i analitzar diferents experiències d’organització de la vida quotidiana a l’escola bressol.

>> Incorporar i avaluar en el dia a dia de l’escola bressol les reflexions dutes a terme al grup de treball amb el seu suport.

>> Donar a conèixer i intercanviar informació des diferents recursos, activitats, propostes, iniciatives,... d'actualitat relacionades amb l'educació en la petita infància.

>> Crear debat i discussió sobre un tema en comú per tal de donar resposta a les demandes i diferents situacions plantejades per les pròpies assistents.

>> Conèixer algun servei adreçat a la infància amb una mirada respectuosa i afí a la mirada del grup de reflexió.

 

Continguts de l’activitat:

>> El fer de cada dia com a experiència educativa

>> Organització de l’ambient, els espais i els materials necessaris en els moments de vida quotidiana.

>> Organització de diferents propostes educatives en el quotidià per assegurar el benestar i la seguretat de l’infant i ajudar-lo a satisfer les seves necessitats bàsiques, desenvolupar les seves capacitats motrius, cognitives i afectives en un ambient agradable i confortable.

>> Respecte cap als temps i els ritmes de l’infant.

>> Respecte vers l’autonomia de l’infant.

>> Reflexió sobre l’acompanyament i la relació de l’adult durant les atencions de les necessitats físiques de l’infant (canvi de bolquer, alimentació, descans...), de les seves necessitats d’afecte, de moviment, d’autonomia...

>> Elaboració i intercanvi d’experiències i propostes.

 

Hores de durada: 40 hores (28 presencials +12 no presencials)

Dates de realització de l’activitat: 28 de gener, 11 i 25 de febrer, 11 de març, 8 i 29 d'abril i 13 de maig de 2021. Més un o dos dissabtes a determinar per fer dues visites a centres. 

Horari de l’activitat: Dijous de 18’00 a 20’30. Dissabtes de 9 a 14 (per les sortides).

Nombre de places: 20

 

Formulari d'inscripció [>]

GRUP DE TREBALL EDUCACIÓ CIENTÍFICA INCLUSIVA

Nom de l’activitat: Grup de treball: Educació Científica Inclusiva

 

Objectius de l’activitat:

>> Donar orientacions i acompanyament les mestres i educadores en la creació de Living Labs Comunitaris i funcionals i relacionats de manera activa amb l’entorn natural i social dels infants

>> Ajudar a donar continuïtat i reforçar els programes de ciència amb infants de sectors socials especialment vulnerables

>> Crear materials didàctics específics pels infants per conscienciar sobre les pràctiques discriminatòries de gènere, racistes, capacitistes (etc.) en ciència i facilitar bones pràctiques educatives (llibres de ciència inclusius, joguines no sexistes, etc.)

>> Apropar als infants a científiques i científics en actiu, de diverses comunitats i backgrounds mitjançant diverses activitats de divulgació conjuntes

 

Continguts de l’activitat:

>> Aprendre ciència des del néixer: com apropar la ciència a les primeres edats?

>> Mètode científic aplicat a la infància: com promoure que els infants  descobreixin el món i desenvolupin processos d’indagació basats en l’experimentació i els processos científics

>> Aprendre ciència aprofitant l’entorn natural proper

>> Aprendre ciència aprofitant la quotidianitat dels infants

>> Quan la ciència discrimina? Aplicacions pràctiques i materials didàctics per una pedagogia de la ciència inclusiva i diversa

>> Aprendre ciència apropant-nos a altres llenguatges expressius (art, cos,...)

>> Què podem aprendre de les científiques? Materials didàctics i activitats

 

Hores de durada: 40 hores (20 presencials i 20 no presencials).

Dates de realització de l’activitat: 2n dimecres de cada mes (11 novembre de 2020 i 13 gener, 10 febrer, 10 març, 14 abril, 12 maig, 9 juny de 2021)

Horari de l’activitat: Dimecres de 18h-20h

Nombre de places: 20

Cost del curs:curs vinculat al projecte H2020 liderat ;per UManresa "Communities for Sciences – Towards Promoting an Inclusive Approach in Science Education" (C4S).

 

Formulari d'inscripció [>]


VOLEU FORMAR PART D'UN GRUP DE TREBALL EN EDUCACIÓ?

Si voleu formar part d'un grup de treball en educació existent o bé proposar la creació d'un de nou, podeu escriure un missatge amb la vostra proposta a: cife@umanresa.cat