El curs Com aplicar Design Thinking en salut per millorar l’experiència del pacient i obtenir resultats innovadors fomenta la capacitat creativa en el desenvolupament de projectes, transmetent el coneixement sobre com aplicar la metodologia Design Thinking, per a capacitar als professionals per a desenvolupar projectes d’innovació basats en aquesta metodologia.
Design Thinking és un enfocament co-creatiu per a resoldre de forma sistematitzada els problemes de manera dinàmica i exploratòria (Anke, 2019). És una metodologia idònia per a desenvolupar projectes creatius i fomentar el pensament divergent a través d’un conjunt de processos i estructures de treball, centrat en les persones, que afavoreix el desenvolupament d’importants solucions en col·laboració amb les partes interessades.
Aquesta creació col·laborativa, entre professionals i usuaris, permet identificar i aplicar millores necessàries en les àrees clíniques, assistencials i socials, de recerca i docència, creant i aplicant solucions innovadores amb valor afegit, que millorin la qualitat, seguretat i sostenibilitat de la organització sanitària.
Ajuda a les institucions a assolir el seu paper com a eix vertebrador de la provisió de serveis de salut en assistència, recerca i docència, a que els pacients formin part activa del procés de creació i lideratge del canvi de cultura organitzativa com a aspecte clau per a la millora continua.
Objectius específics del curs
- Conèixer i aplicar la metodologia Design Thinking en qualsevol àrea de la seva vida professional que requereixi innovar els procediments que s’estan realitzant.
- Analitzar, interpretar i avaluar les necessitats recollides a través de tècniques de co-creació com els grups focals, el brain wraiting i l’observació i cerca d’insights.
- Elaborar eines per a la decisió, adaptades als diferents projectes que vulguin desenvolupar, com el mapa d’empatia o el diari de pacient, i la seva possible incorporació en quadres de comandament comparatius i evolutius.
- Saber idear, dissenyar, prioritzar (a través d'analitzar casos concrets per identificar els punts forts i els punts febles, amb una visió pro positiva), planificar i implantar les millors solucions basades en l’evidència per a les necessitats detectades segons les propostes de valor dels stakeholders
- Fomentar les actituds i valors necessaris en una cultura de participació ciutadana, fomentant el treball cooperatiu a través de la co-creació, per construir un projecte comú.
- Fomentar una actitud proactiva i emprenedora.