Tots els alumnes de grau de la FUB tenen un tutor/a que els acompanya al llarg dels seus estudis, i que és la seva persona de referència a la universitat. Es tracta d'un professor/a, que té com a funció fer un seguiment de l'alumne i ajudar-lo en tot allò que estigui relacionat amb l'àmbit acadèmic. El tutor/a facilita a l'estudiant la integració a la universitat, l'aconsella sobre l'elecció d'assignatures, l'informa sobre les pràctiques, l'estimula perquè es formi i l'orienta sobre les sortides professionals, de formació complementària o de recerca quan finalitza els estudis.
1. ÒRGAN RESPONSABLE
El disseny i la planificació del Pla d’acció tutorial de l’alumnat, així com la seva gestió, corresponen a la Comissió de Grau del Campus Manresa de la UVic-UCC, formada pels degans de les Facultats de Ciències de la Salut i la Facultat de Ciències Socials de Manresa, la direcció dels graus, la direcció de Qualitat i serveis acadèmics i la responsable de Gestió acadèmica.
2. CONTINGUTS DEL SISTEMA DE TUTORITZACIÓ DE L’ALUMNAT
El sistema de tutorització de l’alumnat es fonamenta en la tasca de tutoria, que es materialitza en una determinada Acció tutorial i s’ordena d’acord amb un Pla d’Acció Tutorial.
a) Tutoria: El suport i orientació a l’alumnat es basa en un model de tutoria que assumeix les funcions següents:
1.Facilitar el desenvolupament personal de l’alumnat
2.Supervisar el progrés acadèmic de l’alumnat
3.Donar a conèixer entre l’alumnat l’organització institucional i les seves normes
4.Oferir a l’alumnat un referent de confiança i autoritat
5.Gestionar les demandes de l’alumnat davant la universitat
b) Acció tutorial: És el procés d’ajuda i orientació que porta a terme el professorat tutor per contribuir en el desenvolupament integral de l’alumnat i que es concreta en les següents accions:
En el cas de l’alumnat provinent de fora de Catalunya i de l’estat espanyol, es vetllarà especialment per la seva integració i per garantir que la llengua no suposa cap impediment per seguir el curs amb normalitat.
c) Pla d’Acció Tutorial: És el conjunt d’accions sistemàtiques i coordinades d’orientació personal, acadèmica i professional, dissenyades i planificades pels tutors, professors i tècnics amb la col·laboració de la comunitat universitària, que té per objectiu orientar, supervisar i acompanyar l’alumne durant els seus estudis universitaris. El PAT es desenvolupa d’acord amb tres fases, que es detallaran en el següent apartat.
3. PROCEDIMENTS DEL PLA D’ACCIÓ TUTORIAL
El Pla d’Acció Tutorial comporta l’execució de diversos procediments:
a) Selecció del professorat tutor: La selecció del professorat tutor correspon a la direcció del centre, a petició del responsable de la titulació, que en tot cas atén els següents criteris:
1.La proposta ha de preveure com a mínim un professor tutor per a cada vint alumnes matriculats a primer curs.
2.La proposta ha de respectar la igualtat entre les persones i evitar la discriminació.
3.La proposta inclourà professorat amb dedicació parcial a la Universitat només en cas d’insuficient nombre de professorat a dedicació completa en una titulació per poder cobrir les necessitats del contingent d’alumnes.
b) Assignació del professorat tutor: Un cop aprovada la proposta anual de professorat tutor, que es planifica al llarg del mes de maig, els responsables de cada titulació resolen l’assignació de l’alumnat a cada professor tutor durant el mes de setembre. En aquest procés cal respectar les següents regles internes:
1. A l’alumnat se’ls han d’assignar tutors que siguin professors en els seus estudis.
2. Tutors i tutoritzats poden sol·licitar la revisió de les assignacions anuals a la direcció del centre durant el mes de juny, acreditant les raons per les quals se sol·licita, i són ateses si compten amb l’informe favorable del responsable dels estudis.
c) Formació del professorat tutor: Possibles accions de formació anuals:
d) Seguiment de l’acció tutorial:
Els tutors disposen d’una aplicació informàtica o Moodle, que els permet accedir a tota la informació acadèmica dels seus tutoritzats, disposar d’una eina de comunicació amb aquests alumnes i d’uns models normalitzats de fitxes i informes que cal mantenir actualitzats. Per a un bon seguiment de l’acció tutorial, els tutors han d’obrir una fitxa per a cada tutoritzat, on registraran les visites, els problemes específics de cada un i tot allò que considerin convenient per a un bon seguiment dels estudis de l’alumnat.
El seguiment anual de l’alumnat varia en funció del curs en què es troba l’alumne. Així doncs, la universitat ha establert les següents fases:
Fase 1: Primer curs.
A part d’aquestes entrevistes predeterminades, l’alumne pot sol·licitar una entrevista amb el tutor sempre que ho consideri convenient.
Fase 2: Segon i tercer curs.
Fase 3: Quart curs.
e) Avaluació de l’acció tutorial:
En finalitzar cada fase (final de primer, tercer i quart curs), l’alumnat ha d’emplenar una enquesta de satisfacció sobre l’acció tutorial [Doc 1]. El resultat de les enquestes de satisfacció es recullen en l’informe acadèmic que elabora anualment la direcció del centre i que, a part d’una valoració global sobre el desenvolupament de l’acció tutorial, incorpora, si escau, propostes de millora de la qualitat en l’atenció tutorial, que poden ser de naturalesa normativa, organitzativa o procedimental [Doc 2]