Abans de començar, val a dir que la cançó de Shakira amb el famós productor Bizarrap (BZRP) és el que alguns en dirien un “temazo” de nassos! Una música enganxosa i una lletra irònica, directa, incisiva, que fa història per l’al·lusió directa a l'ex, l'amant i fins i tot la sogra. Un beef en tota regla, que remata amb l’expressió final “ya está, chao” com dient: m’he quedat descansada.
Ara bé, el meu interès va més enllà de l’admiració pel tema. Al llarg de la cançó, la famosa colombiana es compara a ella mateixa amb un Ferrari o un Rolex, dues marques sinònim del luxe, l’exclusivitat, però, en certa forma, elitistes, mentre que compara la seva rival amb un Renault Twingo o un rellotge Casio, que segons la intenció de l'autora, son sinònims de vulgaritat.
Cal destacar l’actitud intel·ligent del marit represaliat que, lluny d’amagar el cap sota l’ala, s’ha passejat en Twingo i ha regalat Casios a celebrities, no tant per potenciar aquestes marques, sinó per generar atenció sobre la seva marca pròpia “The king’s league”. Quin gran regal per a aquestes marques, enfocades a públics molt diferents, però en tots els casos beneficiades per la controvèrsia generada per la cançó, especialment per com reforça el posicionament de totes en els seus grups socials de referència. Ara ja son, per a tots, símbols de classe.
La comparativa pretén ser un insult per la part rival, però aconsegueix beneficiar la pròpia cantant en la seva identificació amb la classe i la qualitat, reforçant, però, la imatge de Piqué i la seva xicota, que a partir d'ara ja són símbols, com les marques amb les quals se'ls relaciona, de les classes populars. No hi ha millor regal per a una marca que esdevenir símbol d'una classe, d’un determinat estil de vida, no importa que sigui en una franja alta o baixa.
Ara bé, els executius que sens dubte reben un millor regal són els de Renault i Casio, perquè Ferrari i Rolex, ja eren símbols de classe, però aquestes altres nedaven en un immens oceà de marques de to popular, on no destacaven de manera especial.
La cançoneta acumula només a Youtube gairebé 180 milions de reproduccions i com a mínim la mateixa quantitat a Spotify, sense parlar dels milions de descàrregues de vídeos de Youtubers comentant la tremenda jugada de la crack colombiana. Se n'han fet ressò les principals cadenes de notícies de tot el món. És incalculable l'atenció i la quantitat de comentaris que això ha generat, no tan sols sobre la famosa ex parella, sinó també sobre les marques mencionades. Un viatge gratuït cap a la notorietat que, de ser intencionat, els hauria costat desenes de milions d'euros en publicitat.
La repercussió per a les marques té una relació lligada a l'interès per la cantant, que és principalment a Espanya, Llatinoamèrica i als EUA, on els impactes es compten per centenars de milions. Sens dubte, la gran beneficiada és Casio, que té una presència de marca molt més gran que Renault a EUA i a l'Amèrica llatina. A un cost per mil impressions (CPM) promig en xarxes socials de 1,26€, calcula...
Només a Espanya, les dues marques populars acumulen 626.000 interaccions a Twitter, entre likes, comentaris i retweets. Per suposat, els responsables de les marques, especialment Renault, que com a bona marca occidental en sap força més de marketing que les asiàtiques, no han trigat a reaccionar amb piulades d’èxit com la que deia: “Pa tipos y tipas como tu. Sube el volumen!”.
Tot plegat, només a Espanya, es reflecteix en un increment d’entrades en la landing page de Twingo d'un 2616 %.
Per descomptat que no falta qui busca aprofitar el fenomen, generant memes o comentaris, que intenten generar links cap a les marques pròpies, com Nesquick, que ens diu que compte en preparar un Nesquick, no sigui el cas que et “sal-pique”...
Francesc Rufas Gregori, professor col·laborador del grau en ADE a la Facultat de Ciències Socials de Manresa
Afegeix un nou comentari