La Trobada Internacional RECLA finalitza una edició que posa les persones al centre de la formació
La XXVIII Trobada Internacional de la Xarxa d'Educació Contínua de Llatinoamèrica i Europa (RECLA)" ha celebrat aquest 6 d'octubre la seva darrera jornada sota el títol "Disseny i innovació en educació continua centrada en les persones" al Paranimf de l'Edifici Històric de la Universitat de Barcelona (UB).
La sessió de cloenda ha arrencat amb un panell d'experts que han debatut sobre els reptes i les oportunitats de l'educació contínua des d'una perspectiva empresarial. La Sra. Neus Pons, directora de la Fundació BcnFP; el Sr. Alex Lobaco, subdirector de Programes en Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya, i el Sr. José Luis Alonso, professor de la Facultat d'Empresa de la Universitat de Mondragón, han constituït aquesta taula, moderada pel Sr. Francisco Pérez, director acadèmic d'IL3-UB. Pons ha incidit en la importància d'aprendre a dissenyar la formació professional en dual, integrant les dues parts en un únic sistema o paraigües: "La societat ens està demanant noves fórmules d'educació, les institucions al territori han de respondre i atendre aquesta necessitat". "El repte que tenim sobre la taula és fer polítiques que serveixin per a tots els col·lectius", ha declarat Lobaco, a més de subratllar com a objectiu clau del Consorci oferir formacions de curtes durades, experiencials i híbrides, en què es puguin guiar els recursos per trencar el maremàgnum d'informació a què tenim accés. El professor Alonso ha explicat que les universitats són organitzacions que tenen els mateixos desafiaments que una empresa: trobar competitivitat, transformar-se internament per aconseguir una eficiència de processos productius i de gestió i, sobretot, aprendre a saber aprofitar aquesta tecnologia amb els clients, que en aquest cas són els alumnes.
Transformació pedagògica i digital
Al segon panell del dia s'ha tractat sobre la transformació pedagògica i digital de l'educació contínua superior i s'ha comptat amb la participació del Sr. Joan-Anton Sánchez Valero, director del departament de Didàctica i Organització Educativa de la Universitat de Barcelona i coordinador de la menció a Tecnologies Digitals dels graus de mestre; del dr. Arturo Cherbowski Lask, director executiu de Santander Universidades i director general d'Universia México; del dr. Albert Sangrà, director de la Càtedra UNESCO en Tecnologia i Educació per al Canvi Social, i la Dra. Marina Geli, coordinadora del Centre d'Estudis Sanitaris i Socials de la UVic-UCC, com a moderadora.
Geli ha definit el creixement de les formacions contínues com "una revolució de la qual no ens n'hem adonat" i ha plantejat el debat sobre el rol de les universitats en aquest escenari. Sánchez Valero ha assegurat que els dos grans reptes de l'educació són "tenir en compte que cal avançar en la formació de persones que sàpiguen transformar i canviar la concepció de la competència digital docent per combinar la part instrumental i la part metodològica, totes dues enfocades a formar". Per la seva part, Cherbowski ha incidit en la marginació que pateix l'educació contínua en el desenvolupament de la mateixa universitat durant els darrers trenta anys i ha apostat per revalorar les unitats d'educació contínua, situar-les al centre del debat sobre la transformació universitària i escalabilitat. Sangrà ha introduït el terme ecologia d'aprenentatge" i ho ha definit com "un context de conjunts, activitats, relacions i recursos que en un entorn virtual o presencial permeten generar aprenentatge" per exposar el fet que institucions ja no són els que decideixen quan es formen les persones, sinó que ho fa cada persona. "Les universitats hem de començar a entendre la independència de decisió de les persones i ens hem de convertir en un node de qualitat i confiança dels sistemes d'educació superior", ha afegit.
La formació contínua a les universitats
Un cop finalitzades les dues taules de debat, s'han exposat les conclusions de la Trobada Internacional RECLA 2023 a través d'una explicació i repàs de conceptes a càrrec de la Sra. Margarita Guarello de Toro, expresidenta de RECLA i presidenta del Comitè Consultiu de RECLA, a més de rememorar els diferents tallers, debats, actes i activitats en què s'han compartit coneixement sobre l'aprenentatge a mida i la innovació tecnològica aquest esdeveniment.
A la conversa amb rectors, el Dr. Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UC; el Dr. Joan Guàrdia, rector de la Universitat de Barcelona, i mg. Jorge Blando, president de RECLA han reflexionat sobre el paper de l'educació contínua a l'agenda estratègica de les Universitats. Baños ha manifestat que a la UVic-UCC la seva mirada és de projecció social, ja que entenen l'educació contínua com a element estratègic que pot crear impacte. Per part seva, Guàrdia ha apuntat que a la UB la seva concepció de l'excel·lència universitària està fragmentada en dues grans zones, grau i postgrau i que "és al postgrau on la formació es connecta amb l'educació contínua". Per finalitzar aquesta conversa i agrair la participació dels dos rectors i del president de RECLA, se'ls ha lliurat una litografia realitzada per la Fundació AMPANS que posa en relleu els valors de RECLA.
Propera parada: Perú
Abans de concloure la sessió, s'ha presentat la Trobada Internacional RECLA 2024 a través de la projecció d'un vídeo, revelant la propera seu que serà Lima, Perú, concretament a la Universitat Ricardo Palma i a la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú (PUCP). Dos representants de les dues universitats han intervingut per assegurar que estan desitjosos de la seva organització: "Posarem, ànima, cor i vida, com es diu al Perú".
La Clausura Oficial ha estat a càrrec del Dr. Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC; mg. Jorge Blando, president de RECLA, i del Dr. Joan Guàrdia, rector de la Universitat de Barcelona. Que han agraït l'assistència a les més de 250 persones que han estat al congrés, així com a les més de cent institucions. També s'ha donat la benvinguda a les 39 universitats que s'han afegit aquest any a la xarxa. Finalment, ha insistit en la necessitat de multiplicar l'impacte de RECLA i motivar més universitats perquè s'uneixin a la transformació. L'objectiu continua essent difondre, disseminar i explicar el paper fonamental de l'educació contínua a les universitats.