Dades generals de l'assignatura
Titulació
Administració i Direcció d'Empreses
Crèdits
6 ECTS
Tipus
Obligatòria
Curs
1
Semestre
2
Llengua d'impartició
Català
Professorat
Jordi Rojas Donada
Josep Purtí Gonzàlez
Objectius
L’assignatura pretén introduir a l’alumnat en els coneixements comptables bàsics necessaris per tal que aquest sigui capaç de confeccionar autònomament una comptabilitat adaptada al Pla General de Comptabilitat, així com la correcta lectura i obtenció d’informació que els comptes anuals proporcionen.
S’aprofundirà en la mecànica comptable i el seu cicle complert, tant de forma manual com de forma informatitzada, i s’introduiran algunes de les normes de registre i valoració. La base desenvolupada ha de servir perquè l’alumne pugui assumir els objectius fixats en el següent curs a l’assignatura de comptabilitat financera, així com en d’altres assignatures relacionades amb la matèria comptable i financera.
Competències
Competències Bàsiques
CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
Competències Generals
G2 - Mostrar capacitat d'adaptació a contextos i realitats empresarials i socials canviants en el marc d'un entorn global.
Competències Transversals
T3 - Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i d'investigació.
T4 - Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Competències Específiques
E2 - Aplicar, analitzar i interpretar els principis de la comptabilitat, com a llenguatge de la realitat econòmica de l'empresa i prendre posteriorment les decisions econòmiques i financeres corresponents.
E10 - Aplicar i triar els diferents criteris de selecció d'inversions per determinar la viabilitat econòmica d'acord amb les línies estratègiques de l'empresa.
Resultats d’aprenentatge
- Realitza de forma correcta el procés comptable.
- Aplica amb adequació la normativa del Pla General de Comptabilitat.
- Aplica la normativa mercantil de l'àmbit comptable.
- Aplica correctament la normativa fiscal de l'àmbit comptable.
- Avalua pràctiques professionals en contextos emergents i globals i proposa línies d'intervenció ajustades a les diferents realitats.
- Es desenvolupa correctament en l'ús general de les TIC i especialment en els entorns tecnològics propis de l'àmbit professional.
- Recopila i interpreta dades i informacions sobre les que fonamentar les seves conclusions incloent la reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica.
Continguts
BLOC 1: INTRODUCCIÓ
Tema 1.- Introducció a la comptabilitat.
Tema 2.- Elements dels comptes anuals.
Tema 3.- El mètode comptable de la partida doble.
Tema 4.- El Pla General de Comptabilitat.
Tema 5.- El cicle comptable.
BLOC 2: COMPTABILITZACIÓ D’OPERACIONS ESPECÍFIQUES
Tema 6.- Gestió de l’IVA i introducció a l’impost de societats.
Tema 7.- Compres i vendes.
Tema 8.- Immobilitzats.
Tema 9.- Gestió laboral.
Tema 10.- Operacions de finançament.
Tema 11.- Moneda estrangera.
Tema 12.- Existències.
Tema 13.- Periodificacions.
Tema 14.- Provisions.
BLOC 3: COMPTABILITAT INFORMATITZADA
Tema 15.- Programa informàtic de comptabilitat
Activitats formatives
Exposició magistral professor
Visualització de vídeos i conferències
Confecció esquemes, presentacions gràfiques, mapes conceptuals, pòsters
Treballs d'ampliació i síntesi
Exposicions orals i defenses de projectes
Lectura i comprensió de textos i elaboració d'informes o resums
Exàmens i proves
Discussions i comentaris de documents (audiovisuals, escrits, orals…)
Recerca d'informació bibliogràfica, investigació documental
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment
Activitats pràctiques/ laboratori
Realització d'activitats o exercicis d'aplicació
La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.
Avaluació de l'assignatura
La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.
Sistemes d’avaluació |
Detall de les activitats avaluatives | % | Recuperable |
Seguiment del treball realitzat |
Exercicis comptables
|
15% | No Recuperable |
Proves especifiques d’avaluació: exàmens. |
Examen 1 Examen 2. Nota mínima de 4. |
30% 40% |
No Recuperable Recuperable |
Realització de treballs o projectes | Treball Programa informàtic | 15% | No Recuperable |
Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5.
En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final.
Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda.
Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19) .
METODOLOGIA
En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques.
AVALUACIÓ
En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.
Bibliografia
BASICA
Espanya. (2007). Reial Decret 1515/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el Pla general de comptabilitat de petites i mitjanes empreses i els criteris comptables específics per a microempreses. Boletín oficial del Estado, (Supl. 279, 21 de novembre), 3-112. Recuperat de http://www.boe.es/boe_catalan/dias/2007/11/21/pdfs/A00003-00112.pdf
Espanya. (2007). Real Decreto 1514/2007, de 16 de noviembre, por el que se aprueba el Plan General de Contabilidad. Boletín oficial del Estado, (Supl. 278, 20 de noviembre). Recuperat de https://www.boe.es/boe/dias/2007/11/20/pdfs/C00001-00152.pdf
Soldevila, P., Oliveras, E., i Bagur, L. (2011). Contabilidad general con el nuevo PGC: un enfoque práctico, paso a paso. Barcelona: Profit. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1394670~S1*cat
RECOMANADA
Fernández González, F. J. (2008). Nuevo plan general contable: 1105 supuestos prácticos. Madrid: Francis Lefebvre. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498445~S1*cat
Fernández González, F. J. (2007). Nuevo plan general contable: 205 supuestos prácticos. Madrid: Francis Lefebvre. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498444~S1*cat
Gómez Valls, F. (Coord.). (2008). Ejercicios resueltos y comentados con el nuevo PGC. Barcelona: Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1341527~S1*cat
Solà, M., i Vilardell, I. (2009). Introducción a la contabilidad general (2a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca:https://cataleg.upc.edu/record=b1536145~S1*cat