Vés al contingut

1-ADE-Introducció a la comptabilitat

Dades generals de l'assignatura

Titulació 

Administració i Direcció d'Empreses

Crèdits

6 ECTS

Tipus 

Obligatòria

Curs 

1

Semestre

2

Llengua d'impartició

Català 

Professorat

Jordi Rojas Donada
Josep Purtí Gonzàlez 


Objectius  

L’assignatura pretén introduir a l’alumnat en els coneixements comptables bàsics necessaris per tal que aquest sigui capaç de confeccionar autònomament una comptabilitat  adaptada al Pla General de Comptabilitat, així com la correcta lectura i obtenció d’informació que els comptes anuals proporcionen.
S’aprofundirà en la mecànica comptable i el seu cicle complert, tant de forma manual com de forma informatitzada, i s’introduiran algunes de les normes de registre i valoració. La base desenvolupada ha de servir perquè l’alumne pugui assumir els objectius fixats en el següent curs a l’assignatura de comptabilitat financera, així com en d’altres assignatures relacionades amb la matèria comptable i financera. 

 

 

Competències

Competències Bàsiques

CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica. 


Competències Generals

G2 - Mostrar capacitat d'adaptació a contextos i realitats empresarials i socials canviants en el marc d'un entorn global. 


Competències Transversals

T3 - Interactuar en contextos globals i internacionals per identificar necessitats i noves realitats que permetin transferir el coneixement cap a àmbits de desenvolupament professional actuals o emergents, amb capacitat d'adaptació i d'autodirecció en els processos professionals i d'investigació. 

T4 - Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC. 


Competències Específiques

E2 - Aplicar, analitzar i interpretar els principis de la comptabilitat, com a llenguatge de la realitat econòmica de l'empresa i prendre posteriorment les decisions econòmiques i financeres corresponents. 

E10 - Aplicar i triar els diferents criteris de selecció d'inversions per determinar la viabilitat econòmica d'acord amb les línies estratègiques de l'empresa. 


Resultats d’aprenentatge

  1. Realitza de forma correcta el procés comptable.
  2. Aplica amb adequació la normativa del Pla General de Comptabilitat.
  3. Aplica la normativa mercantil de l'àmbit comptable.
  4. Aplica correctament la normativa fiscal de l'àmbit comptable.
  5. Avalua pràctiques professionals en contextos emergents i globals i proposa línies d'intervenció ajustades a les diferents realitats.
  6. Es desenvolupa correctament en l'ús general de les TIC i especialment en els entorns tecnològics propis de l'àmbit professional.
  7. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les que fonamentar les seves conclusions incloent la reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica. 

 


Continguts

BLOC 1: INTRODUCCIÓ 

Tema 1.- Introducció a la comptabilitat.
Tema 2.- Elements dels comptes anuals.
Tema 3.- El mètode comptable de la partida doble. 
Tema 4.- El Pla General de Comptabilitat. 
Tema 5.- El cicle comptable. 

BLOC 2: COMPTABILITZACIÓ D’OPERACIONS ESPECÍFIQUES 

Tema 6.- Gestió de l’IVA i introducció a l’impost de societats.
Tema 7.- Compres i vendes.
Tema 8.- Immobilitzats.
Tema 9.- Gestió laboral.
Tema 10.- Operacions de finançament.
Tema 11.- Moneda estrangera.
Tema 12.- Existències.
Tema 13.- Periodificacions.
Tema 14.- Provisions. 

BLOC 3: COMPTABILITAT INFORMATITZADA

Tema 15.- Programa informàtic de comptabilitat 


Activitats formatives

Exposició magistral professor 
Visualització de vídeos i conferències 
Confecció esquemes, presentacions gràfiques, mapes conceptuals, pòsters 
Treballs d'ampliació i síntesi 
Exposicions orals i defenses de projectes 
Lectura i comprensió de textos i elaboració d'informes o resums 
Exàmens i proves 
Discussions i comentaris de documents (audiovisuals, escrits, orals…) 
Recerca d'informació bibliogràfica, investigació documental 
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut 
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment 
Activitats pràctiques/ laboratori 
Realització d'activitats  o exercicis d'aplicació 

La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.


Avaluació de l'assignatura

La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.  

 


Sistemes d’avaluació 
 
Detall de les activitats avaluatives  Recuperable 
Seguiment del treball realitzat 

Exercicis comptables 

 

15% No Recuperable
Proves especifiques d’avaluació: exàmens.

Examen 1 

Examen 2. Nota mínima de 4. 

30% 

40% 

No Recuperable 

Recuperable 

Realització de treballs o projectes  Treball Programa informàtic  15% No Recuperable 


Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5. 

En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final. 

Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura  en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda. 


Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19)  .

METODOLOGIA

En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques. 

 

AVALUACIÓ

En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat. 

 

Bibliografia

BASICA

Espanya. (2007). Reial Decret 1515/2007, de 16 de novembre, pel qual s’aprova el Pla general de comptabilitat de petites i mitjanes empreses i els criteris comptables específics per a microempreses. Boletín oficial del Estado, (Supl. 279, 21 de novembre), 3-112. Recuperat de http://www.boe.es/boe_catalan/dias/2007/11/21/pdfs/A00003-00112.pdf 

Espanya. (2007). Real Decreto 1514/2007, de 16 de noviembre, por el que se aprueba el Plan General de Contabilidad. Boletín oficial del Estado, (Supl. 278, 20 de noviembre). Recuperat de https://www.boe.es/boe/dias/2007/11/20/pdfs/C00001-00152.pdf 

Soldevila, P., Oliveras, E., i Bagur, L. (2011). Contabilidad general con el nuevo PGC: un enfoque práctico, paso a paso. Barcelona: Profit. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1394670~S1*cat 

RECOMANADA

Fernández González, F. J. (2008). Nuevo plan general contable: 1105 supuestos prácticos. Madrid: Francis Lefebvre. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498445~S1*cat 

Fernández González, F. J. (2007). Nuevo plan general contable: 205 supuestos prácticos. Madrid: Francis Lefebvre. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498444~S1*cat 

Gómez Valls, F. (Coord.). (2008). Ejercicios resueltos y comentados con el nuevo PGC. Barcelona: Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1341527~S1*cat 

 

Solà, M., i Vilardell, I. (2009). Introducción a la contabilidad general (2a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca:https://cataleg.upc.edu/record=b1536145~S1*cat 

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte