Dades generals de l'assignatura
Titulació
Fisioteràpia
Crèdits
6 ECTS
Tipus
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Semestre
1
Llengua d'impartició
Català i castellà
Professorat
Anna Fàbrega Santamaria
Yolanda Álvarez Cobo
Elisabet Guiral Vilalta
Objectius
Els continguts que s’impartiran en l’assignatura, propiciaran un aprenentatge significatiu, en la mesura en què els estudiants siguin capaços de:
- Aplicar els conceptes bàsics de l’anatomia descriptiva i les particularitats del desenvolupament embrionari a l’estudi dels principals òrgans interns.
- Identificar, situar i descriure les característiques anatòmiques dels òrgans del sistema nerviós, cardiorespitatori, urogenital i digestiu.
- Relacionar les característiques anatòmiques amb les particularitats funcionals de cada òrgan i analitzar el paper d’aquesta relació en la fisiopatologia d’alteracions compreses dins l’àmbit d’actuació de la fisioteràpia.
Competències
BÀSIQUES I GENERALS
CB1 - Que els estudiants hagin demostrat tenir i comprendre coneixements en una àrea d’estudi que parteix de la base de l’educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l’avantguarda del seu camp d’estudi.
CB5 - Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d’aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d’autonomia TRANSVERSALS T6 – Fer servir diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llenguapròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l’ús , la forma i el contingut.
ESPECÍFIQUES
E4 – Recollir, analitzar i interpretar críticament informació rellevant sobre l’usuari/pacient i el seu entorn des d’un enfocament biopsicosocial, amb la finalitat d’avaluar i realitzar una valoració clínica sobre les alteracions funcionals de l’ activitat o de la participació.
Resultats d'aprenentatge
Identifica, descriu, situa i relaciona correctament les estructures anatòmiques que composen els diferents aparells i sistemes del cos humà. (CB1,T6, E4)
Identifica i descriu de forma completa les funcions de les estructures anatòmiques que composen els diferents aparells i sistemes del cos humà.(CB1,T6, E4)
Explica el desenvolupament embrionari i el relaciona amb l’estructura i funció dels òrgans definitius.(CB5, T6, E4)
Adquireix coneixements avançats i compren els aspectes teòrics i pràctics de l’anatomia humana en l’àmbit de la fisioteràpia. (CB1)
Elabora informes i documents escrits (principalment de caràcter tècnic) amb correcció ortogràfica i gramatical en català i en castellà. (T6)
Recomanacions
Aquesta assignatura no té cap recomanació específica
Continguts
Anatomia descriptiva dels principals òrgans i sistemes.
BLOC 1: INTRODUCCIÓ A L’ANATOMIA.
- Conceptes bàsics d’anatomia descriptiva: terminologia anatòmica, plans i eixos. Generalitats d’osteologia, artrologia i miologia.
- Característiques del cap: estructura òssia i articular. Musculatura cranio-facial.
BLOC 2: SISTEMA NERVIÓS
- Embriologia general.
- Elements del teixit nerviós.
- Classificació estructural del sistema nerviós:
- El sistema nerviós central:
- Encèfal
- cervell
- cerebel
- tronc encefàlic
- Medul·la espinal
- Encèfal
- - El sistema nerviós perifèric:
- Descripció histològica
- Nervis espinals
- Nervis cranials
- El sistema nerviós central:
- Classificació funcional del sistema nerviós:
- Sistema nerviós somàtic •Sistema nerviós autònom
- Estructures protectores del sistema nerviós central:
- Meninges
- Líquid cefaloraquidi
BLOC 3: CAVITAT TORÀCICA I APARELL CARDIORESPIRATORI
- Característiques i compartiments de la cavitat toràcica: estructura, cavitat pleural, mediastins i pericardi.
- Sistema circulatori.
- Cor: organització general (cavitats), aparell valvular, sistema de conducció d’impulsos i vasos coronaris.
- Grans vasos: sistema venós, sistema arterial i conducte toràcic.
- Sistema limfàtic.
- Aparell respiratori.
- Vies aèries superiors (foses nasals, laringe i faringe).
- Vies aèries inferiors (tràquea, bronquis, pulmons i pleura).
BLOC 4: CAVITAT ABDOMINOPÈLVICA I ÒRGANS INTERNS
- Cavitat abdominal, cavitat pelviana i musculatura del sol pelvià.
- Aparell digestiu.
- Tub digestiu.
- Glàndules annexes: salivals majors, pàncrees, fetge i sistema biliar.
- Projecció dels òrgans de l’aparell digestiu en la paret abdominal.
- Sistema urogenital.
- Ronyó: estructura externa i relacions anatòmiques.
- Vies excretores urinàries: urèter, bufeta i uretra (particularitats respecte al sexe).
- Òrgans de l’aparell genital masculí.
- Òrgans de l’aparell genital femení.
- Projecció dels òrgans de l’aparell urogenital en la cavitat pelviana.
Activitats formatives
Exposició magistral.
Confecció esquemes, presentacions gràfiques, mapes conceptuals, pòsters, infografies.
Treballs d’ampliació i síntesi.
Qüestionaris i/o aplicatius d’auto entrenament.
Lectura i comprensió de textos i elaboració d’informes i resums.
Exàmens i proves.
Recerca informació bibliogràfica.
Preparació individual de proves.
Correcció/revisió d’exercicis.
Activitats pràctiques/laboratori.
Realització d’activitats o exercicis d’aplicació.
Avaluació de l'assignatura
Per superar l’assignatura és imprescindible que: -en finalitzar el període complementari d’avaluació, la mitjana ponderada de les activitats individuals (Prova 1, 2 i 3) sigui igual o superior a 5. En cas contrari la nota definitiva de l’assignatura serà aquesta mitjana ponderada de les activitats individuals i la resta d’activitats no computaran. -la mitjana ponderada total, resultat de totes les activitats (proves escrites individuals i activitats en grup), sigui igual o superior a 5.
En el cas de no superar l’assignatura en el període ordinari, hi haurà un segon període d’avaluació (període complementari) en el qual l’estudiant podrà presentar-se per recuperar o pujar nota de les activitats recuperables, sempre i quan aquestes computin com a màxim un 50% del total de l’assignatura. La nota obtinguda del període complementari serà la nota definitiva d’aquella activitat avaluativa i farà mitjana ponderada amb la resta d’activitats avaluatives, sempre respectant els criteris del període ordinari. Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. Perquè l’alumne tingui la nota del 25% corresponent a les tasques del portafoli caldrà que hagi entregat individualment, com a mínim, el 80% de les tasques encomanades. En cas contrari, la nota d’aquesta part serà 0.
Bibliografia
BÀSICA
- Dufour M. Anatomie de l’appareil locomoteur : ostéologie, arthrologie, myologie, neurologie, anbiologie, morpho-topographie. Paris: Masson; 2002. 2 v. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1286094~S1*cat
- Netter FH. Atlas de anatomía humana. 6a ed. Barcelona : Elsevier Masson; 2015. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1465913~S1*cat
- Patton KT, Thibodeau GA. Anatomía y fisiología. 8a ed. Barcelona: Elsevier; 2013. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1434056~S1*cat
- Sobotta J, Paulsen F, Waschke J. Atlas de anatomía humana. 23a ed. Barcelona: Elsevier; 2012. Troba’l a la biblioteca:http://cataleg.upc.edu/record=b1419974~S1*cat
- Tortora GJ, Derrickson B. Principios de anatomía y fisiología. 13a ed. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana; 2013. Troba’l a la biblioteca:http://cataleg.upc.edu/record=b1435453~S1*cat
COMPLEMENTÀRIA
- Guyton AC. Anatomía y fisiología del sistema nervioso: neurociencia básica. 2a ed. Madrid: Médica Panamericana; 1997. Troba’l a la biblioteca:http://cataleg.upc.edu/record=b1144215~S1*cat
- Schünke M, Schulte E, Schumacher U, Rude J, Voll MM, Wesker K. Prometheus : texto y atlas de anatomía. 3a ed., mejorada y ampl. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2015. Troba’l a la biblioteca: https://cataleg.upc.edu/record=b1448388~S1*cat