PERFIL (resum biogràfic)
Montserrat Pedreira Álvarez, nascuda a Manresa l’octubre del 1962, és mestra, llicenciada en psicologia i Doctora en Educació. Imparteix docència en el grau d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC, i s’ha especialitzat en l’àmbit de la Didàctica de les Ciències. És la creadora i responsable pedagògica dels espais de ciència per a infantil Niu de Ciència del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i Lab 0_6, Centre de descoberta, recerca i documentació per a l’educació científica a les primeres edats.
L’experiència professional com a mestra a l’escola publica durant quasi vint anys i com a formadora de mestres ha estat clau per a orientar la tasca que desenvolupa des del curs 2009-2010 com a Directora del Estudis de Grau en Educació Infantil a la Fundació Universitària del Bages (UVic-UCC).
Dades generals
Centre/Facultat: Facultat de Ciències Socials de Manresa
Formació acadèmica: Doctora en Educació (1 de juny de 2016). Llicenciada en Filosofia i Lletres (secció Psicologia)
Categoria laboral: Professor/a titular
Jornada laboral: Dedicació completa
Àrea de coneixement: Didàctica de les Ciències Experimentals
Dades de contacte. Correu electrònic: mpedreira@umanresa.cat
Docència
Experiència docent
2002-2007 Professora col·laboradora a la Facultat de Ciències de l’Educació, UAB. Assignatura: Didàctica de les ciències. Diplomatura de Magisteri educació infantil
2003-2007 Professora a la FPCEE Blanquerna. URL. Assignatura: Didàctica del coneixement del medi natural, social i cultural I i II. Pràcticum. Diplomatura de Magisteri educació infantil
2009-actualitat Professora en el Grau d’Educació infantil. FUB. Assignatures: Comunicació i interacció educativa, Didàctica del coneixement del medi natural i social I i II. Pràcticum I.
Recerca
Grups d’investigació: Grup de recerca en Experimentació i Aprenentatge
Línies d’investigació: Experimentació i aprenentatge. Didàctica de les ciències . Educació infantil
Publicacions
Nombre: 30
-Pedreira, M. (2015). Niu de ciència, espacio de educación científica para niños. Museologia e Patrimônio, 8(1), 9-29.
-Pedreira, M., & Márquez, C. (2015). Puc tocar? análisis de una propuesta educativa 0-6 en un museo de ciencia. Revista de Museología, 64.
-Pedreira, M. (2015). Espacios de ciencia generadores de conocimiento Cuadernos de Pedagogia.
-Márquez, C., & Pedreira, M. (2011). Per què insistim a conversar per aprendre ciències? Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, (54), 29-36.
-Pedreira, M. (2010). Semblants però diferents: una experiència sobre materials al parvulari. EduQ, 6
Activitat congressual
Nombre: 3
-Pedreira, M. I Márquez, C. (2015) Learning processes in a 2-6 activity in a natural science museum. EECERA 25th Conference (Barcelona). (comunicació)
-Lemkow-Tovias, G., Carballo-Márquez, A., Cantons-Palmitjavila, J., Bosch-Jorba, C., Brugarolas Criach, I., Mampel Alandete, S. i Pedreira Álvarez, M. (2015). “Problem-solving strategies in an experimentation proposal addressed to 5 years old children”. EECERA 25th Conference (Barcelona). (pòster)
-Pedreira, M (2014) Fira d’experimentació: la Universitat oberta a la ciutat. XIII Congrés de Ciutats Educadores. Barcelona
Gestió en l’àmbit universitari
Càrrecs i encàrrecs de gestió
Actuals: Directora dels estudis de Grau en Educació Infantil
Experiència professional
Àmbits i funcions:
1984-2000 / 2007-2009 Mestra d’educació infantil i primària en centres públics de la comarca del Bages. Funcionària del Departament d’Ensenyament
2002-2011 Formadora i assessora de professors en centres educatius d’infantil i primària en l’àrea de didàctica de les ciències.
2007-2009 Formadora del CESIRE-CDEC. Departament d’Ensenyament
2002-2009 Responsable del web del Cesire CDEC ( Centre de Documentació i Experimentació en Ciències. Departament d’Educació)
Veure el currículum complet [>]