El curs tractarà sobre el procés d’americanització de les organitzacions i les competicions esportives; sobre el debat de com tenir competicions més competitives i de si el futur està en les competicions tancades dels Estats Units o amb les que tenen ascensos i descensos d’Europa; sobre la cultura de l’espectacle i la progressiva tematització de les instal·lacions i els esdeveniments; i sobre la conversió dels clubs en empreses de comunicació que acaben comercialitzant els seus herois i mites, construint universos particulars.
Imagen

Com funciona el negoci del futbol
Información general
Dirigido a
Modalidad
Calendario
Horarios
Lugar
Acreditación
Precio
Programa
- Sessió 1. Introducció: el complex mediàtic i esportiu global.
- Sessió 2. Posicionament i marca: els clubs de futbol busquen els seus nínxols de mercat.
- Sessió 3. El pressupost d’un club de futbol. Ingressos, despeses i l’efecte COVID-19.
- Sessió 4. Les multinacionals de l’entreteniment: del Manchester United i els seus seguidors.
- Sessió 5. La gestió dels estadis. De camps de futbol a parcs temàtics?
- Sessió 6. La gestió dels drets de televisió.
- Sessió 7. Les noves oportunitats comercials.
- Sessió 8. Futbol, diplomàcia i construcció de marca país.
- Sessió 9. La Superlliga Europea és necessària?
- Sessió 10. Resum. El futbol s’ha disneyitzat?
Professorat
Xavier Ginesta
És periodista i professor titular del Departament de Comunicació de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. És doctor per la UAB amb una tesi sobre Comunicació i Esport. La seva tasca investigadora l’ha desenvolupat al Centre d’Estudis Olímpics (CEO-UAB), al Centre Documental de la Comunicació (CEDOC-UAB) i, després, al grup de recerca TRACTE (Traducció Audiovisual, Comunicació i Territori) de la UVic-UCC. S’ha especialitzat en anàlisi política i de la indústria de l’esport, així com també ha assessorat a diversos governs municipals sobre comunicació institucional, transparència i posicionament de marca. Ha publicat Les multinacionals de l’entreteniment. Futbol, diplomàcia, identitat i tecnologia (UOC, 2020) i La disneyització del futbol (Eumo, 2021). És membre de l’Sport Management Advisory Board de la Widener University (Filadèlfia, EUA) i membre de l’equip directiu de la International Association for Communication & Sport (IACS). És professor del Màster en Sports Management i Màrqueting de la UVic. Publica a El Punt Avui, El 9 Nou i a El Temps. Va fer la seva carrera com a periodista esportiu a L’Esportiu de Catalunya i la redacció d’esports d’El 9 Nou, edició d’Osona i el Ripollès.