UManresa aplega mig centenar de persones en una jornada que posa en valor la recerca i la transferència que es fa a la institució
Amb l’objectiu de donar a conèixer internament la recerca que es fa a UManresa, promoure la investigació entre el personal docent de la institució i incentivar la col·laboració entre equips de recerca, l’Àrea d’Innovació, Recerca i Transferència del Coneixement ha celebrat aquest dijous, 10 de juliol, la segona edició de Jornada Interna de Recerca i Innovació, que es va celebrar al llarg del matí a la sala d’actes de la FUB2. Aquesta ha estat la segona vegada que es duia a terme una jornada d’aquestes característiques que, enguany, ha congregat mig centenar de persones i que es vol consolidar com una cita anual en el calendari acadèmic.
Durant la jornada, la directora de la Càtedra de Simulació i Seguretat del Pacient, Carmen Gomar, va pronunciar la xerrada titulada “Què significa realment la transferència del que investiguem i ensenyem?”. Seguidament, la coordinadora de l’Àrea d’Innovació, Recerca i Transferència de Coneixement, Maria Lluïsa Sort, va fer un resum de l’activitat que s’ha dut a terme durant el curs 2024-2025.
63 investigadors i 5 agrupacions internes de recerca
Aquest curs que acaba el mes de juliol, 63 persones de la institució s’han implicat en les cinc agrupacions internes de recerca d’UManresa. Aquestes agrupacions són el Grup de Recerca en Innovació Transformativa i Simulació (GRITS), el Grup de Recerca en Epidemiologia i Salut Pública (GRESP), Moviment humà i exercici (MOVhe), Recerca en infància, ciència i equitat (RICE) i Biomedical and Traslational Research Group (BITRAG).
Dins de les principals fites del curs 2024-2025 hi ha la presentació de 18 projectes presentats a convocatòries de recerca competitives. De fet, en l’actualitat se n’estan executant 3, dos dels quals són d’àmbit estatal i un d’àmbit català. Es tracta dels projectes IMPACTLab, Bages Ciència Ciutadana i Sedentarisme i benestar emocional entre l’estudiantat.
Recerca en simulació,salut i educació
La jornada va servir per donar a conèixer entre els assistents diferents projectes de les Agrupacions Internes de Recerca de diferents àmbits d’especialització d’UManresa: la simulació, educació i salut.
Així, pel que fa a GRITS, el docent del grau en Infermeria, Daniel Garcia, va parlar de recerca en el camp de la simulació en genètica; Katherina Faundez, de CISARC Simulació, va presentar la investigació que duu a terme sobre l’impacte de la simulació interprofessional en la incidència de Paràlisis Braquial Obstètrica; i la responsable del CISARC, Aida Camps, va parlar sobre debriefing clínic i dels efectes en la percepció de la comunicació i retroalimentació en equips clínics.
Les intervencions relacionades amb l’agrupació interna de recerca MOVhe les van protagonitzar dues docents del grau en Fisioteràpia: Olga Borao i Laia Sallés. La primera va presentar una recerca sobre la usabilitat d’un pacient virtual estandarditzat en l’entrenament d’habilitats comunicatives clíniques i fiabilitat de la Intel·ligència Artificial en l’avaluació de les converses clíniques generades, i la segona, el treball d’investigació Uni4Move, que se centra en el sedentarisme i benestar mental en l’estudiantat universitari amb perspectiva de gènere i corporeïtat.
Dues de les presentacions formen part de la tasca d’investigació de l’agrupació BiTRaG. En aquest àmbit, la docent del grau en Fisioteràpia, Renata de Palma, va presentar un treball sobre recreació d’òrgans per entendre malalties; i Anna Fàbrega, del Departament de Ciències Bàsiques, un projecte que ha culminat amb la creació d’un joc de taula sobre el microbioma.
De l’activitat investigadora de l’àmbit de l’educació dins de l’agrupació interna de recerca RICE, Gabriel Lemkow va parlar de la recerca sobre educació científica i equitat; Montserrat Pedreira va parlar de l’estat del projecte ImpactLab, que avalua l’efecte dels espais de ciència de lliure elecció en l’educació científica; i Loli Vàzquez va donar a conèixer una anàlisi d’un espai educatiu de desenvolupament científic a l’escola bressol Upetita.
Les presentacions es van cloure amb la intervenció de Mireia Vilafranca, que en el marc del GRESP va presentar la recerca titulada “Quan les idees prenen forma: experiència d’un programa d’innovació guiat”.
Transferència de coneixement
Una taula rodona sobre itineraris de transferència universitària va completar el programa de la jornada. Hi van intervenir la directora de l’Escola de Doctorat de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, Marta Otero; la CEO i cofundador de Virmedex, Dani Tost; i la directora dels estudis en Mestre d’Educació Infantil, Montserrat Pedreira.
L’acte també va comptar amb les intervencions institucionals de la directora general adjunta de la Fundació Universitària del Bages – UManresa, Sílvia Mas, i de l’adjunta al vicerectorat de Recerca de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, Mireia Canals, que van fer la inauguració de la jornada, i d’Elena Medarde, directora d’Innovació, Recerca i Transferència del Coneixement d’UManresa, que en va fer la cloenda.