Dades generals de l'assignatura
Titulació
Administració i Direcció d'Empreses
Crèdits
6 ECTS
Tipus
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Semestre
1
Llengua d'impartició
Català
Professorat
Jordi Conca Matias
Xavier Gironès García
Enric Bastardas Bonachi
Objectius
Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) i, especialment Internet, han 'revolucionat' la manera de treballar dels estudiants en la carrera i en l’activitat professional. Avui dia és difícil d'imaginar una organització que no incorpori i apliqui les TIC en part o en la totalitat dels seus processos empresarials.
L’assignatura Eines TIC proporcionarà a l’alumnat les competències necessàries per la utilització de les eines ofimàtiques actuals, aportant capacitats i coneixements necessaris per aplicar les tecnologies de la informació i la comunicació a la gestió i direcció de les empreses, així com una revisió del seu ús per augmentar la productivitat personal i de treball col·laboratiu.
Per això, durant les sessions de treball s'introduiran els principals aspectes relacionats amb les TIC, la seva aplicació a les empreses (digitalització), i s'enumeraran diferents aplicacions, solucions i tecnologies, revisant i comentant diversos casos pràctics.
Dotar a l’alumnat d’eines 2.0 i l’anàlisi de la pròpia marca personal, que li permetin mostrar una identitat digital útil, coherent i diferenciada amb un objectiu concret. Que li permeti:
- Gestionar les xarxes socials per a la millora i promoció de la marca personal i la identitat digital
- Conèixer les eines 2.0 que potenciïn la teva presència a la xarxa i t’ajudin a cercar feina mitjançant Internet i aprendre a gestionar-les.
- Ser capaç de detectar quina és la imatge d’un mateix que es transmet a Internet i com diferenciar-se.
L’assignatura posa un èmfasi important en el treball amb el programa de tractament de dades Excel, per proporcionar habilitats amb el tractament de dades i realització de models financers i empresarials, una de les activitats més freqüents en els futurs gestors empresarials.
Competències
Competències Bàsiques
CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
CB4 - Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
Competències Generals
G2 - Mostrar capacitat d'adaptació a contextos i realitats empresarials i socials canviants en el marc d'un entorn global.
Competències Transversals
T4 - Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
Competències Específiques
E8 - Interpretar les dades i altres resultats derivats de processos matemàtics i estadístics vinculats a l'empresa, com a suport en el procés de presa de decisions en l'àmbit empresarial i emprant les eines tecnològiques i digitals necessàries.
Resultats d'aprenentatge
1. Modelitza matemàticament mitjançant un full de càlcul.
2. Usa el full de càlcul per avaluar i visualitzar dades.
3. Coneix sistemes de bases de dades.
4. Manipula una base de dades per extreure informació.
5. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les que fonamentar les seves conclusions incloent les reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica.
6. Comunica mitjançant tecnologies de la informació i la comunicació amb entorns informàtics diferents, amb la capacitat d'adaptació necessària.
Recomanacions
Es recomanable tenir coneixements a nivell d’informàtica d’usuari, especialment sistema operatiu Windows i el paquet ofimàtic Microsoft Office
Instal·leu el programa Microsoft Office en els vostres ordinadors per poder practicar i realitzar les activitats pràctiques amb l’última versió del full de càlcul - EXCEL.
Tots els estudiants matriculats al Campus Manresa disposeu de llicència gratuïta d’Office365 Empresarial. Al Campus Virtual trobareu les indicacions per fer la instal·lació.
Continguts
L’assignatura es divideix en tres blocs: Eines col·laboratives – Presentacions On-line, Identitat Digital i Tractament de dades – full de càlcul (Microsoft EXCEL)
BLOC 1: EINES I RECURSOS ON-LINE PER L'EMPRESA (Xavier Gironès)
- Eines de gestió d'arxius i treball cooperatiu en xarxa.
- El plantejament de l'estratègia on-line d'una empresa. El mètode PICO empresarial i la seva aplicació a la xarxa.
- Eines i recursos d’emmagatzematge d’arxius, documents i informació. Capacitat col·laborativa i de difusió.
- El treball col·laboratiu i el creixement documental conjunt d’un projecte. Les plataformes Ofice 365 i Google Drive.
- Aplicacions per a mòbil i tauletes d'utilitat per la gestió de projectes empresarials (Asana, Slack, Trello...).
- Presentacions expositives on-line. Estructura, disseny i creació (Scribd, Slideshare, Issuu, Prezi...).
- Programari per a l’elaboració de videotutorials i manera de fer-los visible a la xarxa (CamStudio, YouTube...).
- Plantejament de l'estratègia on-line d'una empresa
- Definició del conceptes comunicatius 2.0, 3.0, 4.0...
- Dels plantejaments web d'arquitectures expositives a la intel·ligència artificial i el blockchain.
- Eines de plantejament i disseny d'una pàgina web corporativa (Pencil Project, Lucidchart...) .
- Compra de domini, lloguer de servidor i de gestor de correus electrònics, programari de gestió FTP (Filezilla...).
- Creació d'un web corporatiu (google sites, wix, jimdo...).
- El copyright i el copyleft a internet. Autoria, drets d'autors i gestió d'obres on-line.
- Els drets d'autor de les obres on-line. Gestors d'autoria de copyright (SafeCreative...).
- Open Source, Creative Commons i les xarxes col·laboratives d'informació i coneixement. l'open science.
BLOC 2:IDENTITAT DIGITAL (En ric Bastardas)
- Personal Branding
- Analitzar
Qui ets (les teves habilitats, les teves passions , la teva única proposta de valor;
Com ets percebut (relacions personals, relacions professionals, reputació online);
Què volem assolir (el teu sector, el teu mercat, el teu estil): Anàlisi DAFO - Llançament
Crea la teva marca (emocions i paraules, emocions i imatges, emocions i narració: STORYSTELLING);
ANCLATGES EMOCIONALS en els processos de compra
Crea la teva xarxa (el teu "home", parcs i places, teatres i clubs);
Crea el teu ecosistema (influències, comunitats, desconnectat) - Mantenir
Crear contingut original (blog, social media, comunicació a les xarxes socials);
Involucrar-se i participar (conversa, comentaris, compartir);
Escoltar i observar (notícies, crítiques, monitorejar)
- Analitzar
- Marca Personal a les xarxes socials
- Marca personal i empresarial.
- Perquè és important tenir i gestionar una marca personal a les xarxes socials?
- Perquè hi he de tenir presència?
- Introducció a les xarxes socials.
- Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin i Pinterest.
- Ús laboral de les xarxes socials.
- Què posar i què no posar a les xarxes socials
- Egosurfing. Gestió i seguiment de la identitat digital.
BLOC 3: TRACTAMENT DE DADES – FULL DE CÀLCUL – MICROSOFT EXCEL (Jordi Conca)
- Introducció: entorn de treball i conceptes bàsics.
- Edició de dades i formules
- Edició de funcions de referència en l’àmbit empresarial.
- Creació i gestió de taules de dades: ordenació, filtres, subtotals
- Creació i gestió de taules dinàmiques.
- Representació gràfica
- Preparació i impressió de fulls
- Eines avançades: macros
- Pràctiques amb models financers
- Integració Excel i altres aplicacions Office.
Activitats formatives
Exposició magistral professor
Confecció esquemes, presentacions gràfiques, mapes conceptuals, pòsters
Treballs d'ampliació i síntesi
Exàmens i proves
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment
Activitats pràctiques/ laboratori
Realització d'activitats o exercicis d'aplicació
L’assignatura tindrà un enfoc molt pràctic i per aquest motiu es planteja un seguiment de l’estudiant a través de les pràctiques que es van efectuant durant el curs i la presentació de diferents activitats. Aquest seguiment requereix l’assistència regular dels estudiants a classe.
L’assignatura és realitzarà en Aula informàtica, els alumnes disposaran d’ordinadors per poder realitzar les sessions pràctiques i activitats proposades pel professorat. Es recomana als alumnes la utilització de del núvol (OneDrive) per anar gravant les activitats realitzades a l’aula.
La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.
Avaluació de l'assignatura
La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.
Sistemes d’avaluació | Detall de les activitats avaluatives | % | Recuperable |
Seguiment del treball realitzat | Activitats Bloc2 | 10% | No Recup. |
Proves especifiques d’avaluació: exàmens | Qüestionaris Bloc3 Exercicis pràctics Bloc3 Exàmens pràctics Bloc3. Nota mínima 4 |
15% 25% 35% |
No Recup. No Recup. Recuperable |
Realització de treballs o projectes | Treball Bloc1 | No Recup. |
Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5.
En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final.
Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació.
En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda.
Les pràctiques s’han de fer de forma individual en la majoria dels casos. Si es troben pràctiques copiades, es suspendrà automàticament l’assignatura tant al que copia com el que es deixa copiar. Només es permetrà el treball en grup en alguns exercicis de l’assignatura i que el professorat indicarà en cada moment
Bibliografia
BÀSICA
Degut al caràcter dinàmic dels continguts de l’assignatura, es proporcionarà als estudiants material desenvolupat pel professorat, així com la bibliografia complementària més actualitzada possible.
Durant les sessions també es revisaran i treballaran amb diferents articles que s’aniran presentant i que, en la majoria dels casos, són públics en diferents webs a Internet.
RECOMANADA
Bloc 1 i 2. EINES COL·LABORATIVES – PRESENTACIONS ON LINE – IDENTITAT DIGITAL
Adams, C. A., Anca, C. de, Aragón, S., Chesbrough, H., Cukier, K., Day, G. S., … Friedman. (2014). Reinventar la empresa en la era digital. Madrid: BBVA. Recuperat 12 juliol 2016, de https://www.bbvaopenmind.com/wp- content/uploads/2015/02/BBVA-OpenMind-libro-Reinventar-la-Empresa-en-la-Era-Digital-empresa-innovacion1.pdf
Alvarez Marañón, G. (2016). El arte de presentar: cómo planificar, estructurar, diseñar y exponer presentaciones (9a ed.). Barcelona: Gestión 2000. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498437~S1*cat
Centro de Aprendizaje de G Suite: toda la formación que necesitas en un solo lugar. (s.d.). Recuperat 4 juliol 2018, de https://gsuite.google.es/learning-center/Lombardero Rodil, L. (2015). Trabajar en la era digital: tecnología y competencias para la transformación digital.
Madrid: LID. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498438~S1*cat
Pablos Heredero, C. de, López-Hermoso, J. J., Martín-Romo Romero, S., i Medina Salgado, S. (2012). Organización y transformación de los sistemas de información en la empresa. Madrid: ESIC. Troba’l a la biblioteca;
https://cataleg.upc.edu/record=b1520991~S1*cat
Pereda Rodríguez, N. A., i Zapata Mendoza, E. I. (2019). Uso de tecnologías (TICS) y su incidencia en la gestión de negocios. Revisión sistemática de la literatura científica en los últimos 10 años. Recuperat de http://hdl.handle.net/11537/21563
Polo, F., i Polo, J. L. (2015). Lidertarios: creando imprendedores en la era digital. Barcelona: Gestión 2000. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1498439~S1*cat
Bloc 3. TRACTAMENT DE DADES – FULL DE CÀLCUL – MICROSOFT EXCEL
Burrueco, D. (2016). Tablas dinámicas con Excel 2016. Paracuellos del Jarama: Ra-Ma. Troba’l a la biblioteca:
http://cataleg.upc.edu/record=b1513940~S1*cat
Charte Ojeda, F. (2016). Excel 2016. Madrid: Anaya Multimedia. Troba’l a la biblioteca:
http://cataleg.upc.edu/record=b1494460~S1*cat
Delgado Cabrera, J. M. (2016). Office 2016. Madrid: Anaya Multimedia. Troba’l a la biblioteca:
http://cataleg.upc.edu/record=b1481970~S1*cat