Dades generals de l'assignatura
Titulació
Administració i Direcció d'Empreses
Crèdits
6 ECTS
Tipus
Formació Bàsica (FB)
Curs
1
Semestre
2
Llengua d'impartició
Català
Professorat
Ramon Miralles Rafart
Objectius
L’assignatura pretén proporcionar a l’alumnat les capacitats necessàries en els conceptes bàsics de la ciència econòmica, els seus principis fonamentals i les pautes de funcionament que se’n deriven.
S’estudiaran els problemes generals de l’economia en el seu conjunt i les principals variables macroeconòmiques que reflecteixen la seva evolució. També hi ha una introducció als mecanismes de l’economia de mercat, on s’analitza el mecanisme de determinació de preus i quantitats de producció, així com els conceptes bàsics de l’economia aplicats a l’empresa.
Competències
Competències Bàsiques
CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
Competències Generals
G1 - Adquirir un compromís ètic i socialment responsable en les actuacions professionals.
Competències Transversals
T1 - Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions, mostrant inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
T4 - Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.
T6 - Usar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.
Competències Específiques
E1 - Analitzar i comprendre el funcionament del mercat, nacional i internacional, per a la presa de decisions empresarials.
E5 - Transferir el coneixement de la història econòmica mundial, per a la interpretació crítica de la realitat econòmica i empresarial actual, caracteritzada pel seu dinamisme i complexitat.
Resultats d’aprenentatge
5. Resol problemes numèrics i gràfics sobre l'aplicació de polítiques fiscals i monetàries
6. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
8. Aplica els seus coneixements, la comprensió d'aquests i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
9. Comprèn missatges orals i escrits de diferent tipologia de forma completa expressats en les llengües pròpies i en anglès.
10. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites.
Recomanacions
Es recomana haver cursat les matèries d’economia i economia de l’empresa del batxillerat, encara que no es considera imprescindible.
Continguts
BLOC 1: ELS PROBLEMES ECONÒMICS I EL CONSUM
Tema 1.- Problemes econòmics i elecció econòmica.
Tema 2.- Demanda i oferta del mercat.
BLOC 2: DEMANDA I PRODUCCIÓ
Tema 3.- La producció i els costos.
Tema 4.- Mercats i competència de béns i serveis. Mercats dels factors productius.
BLOC 3: OFERTA I DEMANDA AGREGADES
Tema 5.- Introducció a la macroeconomia i medició de l'activitat econòmica.
Tema 6.- Renda, consum, estalvi i inversió a curt termini.
BLOC 4 EL DINER I LA BALANÇA DE PAGAMENTS
Tema 7.- El diner i els bancs. La política monetària.
Tema 8.- El comerç internacional i la balança de pagaments
Activitats formatives
Exposició magistral professor
Anàlisi i exposició de material gràfic, pictogràfic…
Treballs d'ampliació i síntesi
Lectura i comprensió de textos i elaboració d'informes o resums
Exàmens i proves
Anàlisi i contrastació de dades o processos
Recerca d'informació bibliogràfica, investigació documental
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment
Realització d'activitats o exercicis d'aplicació
La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.
Avaluació de l'assignatura
La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.
Sistemes d’avaluació | Detall de les activitats avaluatives | % | Recuperable |
Seguiment del treball realitzat | Entrega d'exercicis i qüestions resolts per l'alumnat al final d'algunes sessions presencials. | 15% | No Recuperable |
Proves especifiques d’avaluació: exàmens. | Prova escrita 1. Prova escrita 2. Nota mínima 4. |
25% 45% |
No Recuperable Recuperable |
Realització de treballs o projectes | Treball sobre un tema de microeconomia o macroeconomia. | 15% | No Recuperable |
Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5. En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final. Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent
responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda.
Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19)
METODOLOGIA
En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques.
AVALUACIÓ
En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.
Bibliografia
BÀSICA
Franch Parella, J. (2013). Economia. Madrid: Unión Editorial. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1434929~S1*cat
Wonnacott, P., i Wonnacott, R. J. (1992). Economía (4a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1070402~S1*cat
RECOMANADA
Dornbusch, R., Fischer, S., i Startz, R. (2015). Macroeconomía (12a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca: https://cataleg.upc.edu/record=b1528386~S1*cat
Fischer, S., Dornbusch, R., i Schmalensee, R. (1989). Economía. Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1014964~S1*cat