Vés al contingut

1-ADE-Introducció a l’economia.

Dades generals de l'assignatura

Titulació 

Administració i Direcció d'Empreses

Crèdits

6 ECTS

Tipus 

Formació Bàsica (FB)

Curs 

1

Semestre

2

Llengua d'impartició

Català 

Professorat

Ramon Miralles Rafart
 

Objectius

L’assignatura pretén proporcionar a l’alumnat les capacitats necessàries en els conceptes bàsics de la ciència econòmica, els seus principis fonamentals i les pautes de funcionament que se’n deriven. 
S’estudiaran els problemes generals de l’economia en el seu conjunt i les principals variables macroeconòmiques que reflecteixen la seva evolució. També hi ha una introducció als mecanismes de l’economia de mercat, on s’analitza el mecanisme de determinació de preus i quantitats de producció, així com els conceptes bàsics de l’economia aplicats a l’empresa.

Competències

Competències Bàsiques

CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.

CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

 

Competències Generals

G1 - Adquirir un compromís ètic i socialment responsable en les actuacions professionals.


Competències Transversals

T1 - Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions, mostrant inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.

T4 - Mostrar habilitats per a l'exercici professional en entorns multidisciplinaris i complexos, en coordinació amb equips de treball en xarxa, ja sigui en entorns presencials o virtuals, mitjançant l'ús informàtic i informacional de les TIC.

T6 - Usar diferents formes de comunicació, tant orals com escrites o audiovisuals, en la llengua pròpia i en llengües estrangeres, amb un alt grau de correcció en l'ús, la forma i el contingut.


Competències Específiques

E1 - Analitzar i comprendre el funcionament del mercat, nacional i internacional, per a la presa de decisions empresarials.

E5 - Transferir el coneixement de la història econòmica mundial, per a la interpretació crítica de la realitat econòmica i empresarial actual, caracteritzada pel seu dinamisme i complexitat.


Resultats d’aprenentatge

  5. Resol problemes numèrics i gràfics sobre l'aplicació de polítiques fiscals i monetàries 
  6. Mostra habilitats per a la reflexió crítica en els processos vinculats a l'exercici de la professió.
  8. Aplica els seus coneixements, la comprensió d'aquests i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
  9. Comprèn missatges orals i escrits de diferent tipologia de  forma completa expressats en les llengües pròpies i en anglès.
10. Utilitza un llenguatge respectuós amb la qüestió de gènere, tant en les produccions orals com escrites.

 

Recomanacions

Es recomana haver cursat les matèries d’economia i economia de l’empresa del batxillerat, encara que no es considera imprescindible.

Continguts

BLOC 1: ELS PROBLEMES ECONÒMICS I EL CONSUM

Tema 1.- Problemes econòmics i elecció econòmica.
Tema 2.- Demanda i oferta del mercat.

BLOC 2: DEMANDA I PRODUCCIÓ

Tema 3.- La producció i els costos.
Tema 4.- Mercats i competència de béns i serveis. Mercats dels factors productius.

BLOC 3: OFERTA I DEMANDA AGREGADES

Tema 5.- Introducció a la macroeconomia i medició de l'activitat econòmica.
Tema 6.- Renda, consum, estalvi i inversió a curt termini.

BLOC 4 EL DINER I LA BALANÇA DE PAGAMENTS

Tema 7.- El diner i els bancs. La política monetària.
Tema 8.- El comerç internacional i la balança de pagaments

Activitats formatives

Exposició magistral professor
Anàlisi i exposició de material gràfic, pictogràfic…
Treballs d'ampliació i síntesi
Lectura i comprensió de textos i elaboració d'informes o resums 
Exàmens i proves 
Anàlisi i contrastació de dades o processos 
Recerca d'informació bibliogràfica, investigació documental
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut 
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment
Realització d'activitats o exercicis d'aplicació 

La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.

Avaluació de l'assignatura

La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.

 

Sistemes d’avaluació Detall de les activitats avaluatives      % Recuperable
Seguiment del treball realitzat Entrega d'exercicis i qüestions resolts per l'alumnat al final d'algunes sessions presencials.    15% No Recuperable
Proves especifiques d’avaluació: exàmens.  Prova escrita 1. 
 Prova escrita 2. Nota mínima 4.
   25%
   45%
No Recuperable
Recuperable
Realització de treballs o projectes Treball sobre un tema de microeconomia o macroeconomia.    15% No Recuperable

Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5. En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final. Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent

responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda.

Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19)

METODOLOGIA

En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques.

AVALUACIÓ

En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.

 

 

Bibliografia

BÀSICA

Franch Parella, J. (2013). Economia. Madrid: Unión Editorial. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1434929~S1*cat

Wonnacott, P., i Wonnacott, R. J. (1992). Economía (4a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1070402~S1*cat

RECOMANADA

Dornbusch, R., Fischer, S., i Startz, R. (2015). Macroeconomía (12a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a  la biblioteca: https://cataleg.upc.edu/record=b1528386~S1*cat

Fischer, S., Dornbusch, R., i Schmalensee, R. (1989). Economía. Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1014964~S1*cat

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte