Vés al contingut

Notícies

Imagen

Portada del llibre "Diàlegs entre educació i neurociència", publicat per Eumo

La directora dels estudis d'Educació d'UManresa, Montserrat Pedreira, i la docent col·laboradora Beatriz Fagundo publiquen un llibre sobre la relació entre educació i neurociència

La mestra i directora dels estudis d'Educació d'UManresa, Montserrat Pedreira, i la neuropsicòloga clínica Beatriz Fagundo, docent col·laboradora d'UManresa, publiquen "Diàlegs entre educació i neurociència", un assaig que pretén generar sinergies entre les dues disciplines que resultin útils tant a educadors com a neurocientífics per comprendre millor com aprenen i es desenvolupen els alumnes. El llibre, publicat per Eumo, arriba a les llibreries demà dimecres, 11 d’octubre, i es presentarà a UManresa en un acte que es farà a l'edifici UEducació el proper 3 de novembre.

"Diàlegs entre educació i neurociència" s’organitza en nou capítols, centrats en algunes de les característiques que ens defineixen com a persones, com ara la capacitat relacional, la construcció del coneixement, l’experimentació, la curiositat, la captació d’informació, la conversa o el joc. Cada capítol s’inicia amb l’explicació d’una activitat realitzada en aules o laboratoris d’educació infantil d'UManresa i continua amb les reflexions que aquesta experiència suscita en la mestra, Pedreira, i en la neurocientífica, Fagundo. 

«No espereu trobar-hi solucions,  ̶ adverteixen les autores als lectors ̶   no seria sensat esperar que la neurociència ens digués què cal fer amb els infants, però sí que ha d’ajudar a entendre com aprenen, com afronten la vida, com reaccionen, com creixen». La neurociència permet ampliar els horitzons de l’educació en qüestions com entendre la diversitat més enllà del físic, les creences o les preferències, el nexe entre l’afany de coneixement, l’experimentació i la capacitat de destriar i classificar la informació, la necessitat de comunicar-nos amb altres membres de la comunitat, el lloc que ocupa el joc en el desenvolupament, la importància d’estar connectats amb la natura o les implicacions d’utilitzar les pantalles constantment. 

Més enllà de l’intercanvi d’impressions, Fagundo i Pedreira es proposen donar més eines als mestres per plantejar propostes que fomentin la motivació i la creativitat en els alumnes i que propiciïn relacions cooperatives i positives entre ells per facilitar el seu desenvolupament cognitiu, emocional i social. Diàlegs entre educació i neurociència és un assaig adreçat a educadors que busquen fonamentar científicament les decisions que prenen dins l’aula a partir del seu criteri professional.

Sobre les autores

Montserrat Pedreira és Doctora en educació i va exercir com a mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys. És formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència de lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Beatriz Fagundo és Doctora en Neurociència Cognitiva, neuropsicòloga clínica i acreditada com a experta en neuropsicologia (COPC). És una apassionada de l’estudi del cervell i ha dedicat els últims 25 anys a entendre les bases neurals de la memòria, l’atenció, la presa de decisions o les emocions. Ha desenvolupat una intensa activitat docent i investigadora que s’ha traduït en la publicació de articles científics, capítols de llibres, direcció de tesis doctorals, i va ésser guardonada l’any 2014 amb el Award Cost Action Scientific Meeting and Training School de la European Cooperation in Science and Technology; el 2013 amb el Early Career Investigator Award de la Academy for Eating Disorders i des de l’any 2019 forma part del Comitè d’Experts “DIGITAL MEDIA AND HUMAN WELL-BEING”, creat per la Comissió Europea per a l’estudi dels efectes de les noves tecnologies al cervell.

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna qüestió, nosaltres tenim la resposta

Contacte