Dades generals de l'assignatura
Titulació
Administració i Direcció d'Empreses
Crèdits
6 ECTS
Tipus
Obligatòria
Curs
1
Semestre
2
Llengua d'impartició
Català
Professorat
Mª Alba Brucart Sánchez
Objectius
L’assignatura pretén dotar l’alumne dels coneixements matemàtics relacionats amb funcions reals d’una i varies variables reals i integració en una variable, així com d’eines matemàtiques de càlcul necessàries per abordar problemes en aquesta i d’altres àrees del coneixement.
Competències
Competències Bàsiques
CB2 - Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.
CB3 - Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
Competències Transversals
T1 - Actuar amb esperit i reflexió crítics davant el coneixement en totes les seves dimensions, mostrant inquietud intel·lectual, cultural i científica i compromís cap al rigor i la qualitat en l'exigència professional.
Competències Específiques
E8 - Interpretar les dades i altres resultats derivats de processos matemàtics i estadístics vinculats a l'empresa, com a suport en el procés de presa de decisions en l'àmbit empresarial i emprant les eines tecnològiques i digitals necessàries.
Resultats d’aprenentatge
1. Entén les relacions entre magnituds i les expressa en terme de funcions.
2. Deriva amb fluïdesa funcions d'una i diverses variables.
3. Aplica adequadament el càlcul diferencial.
4. Planteja i resol problemes d'optimització.
7. Avalua de forma global els processos d'aprenentatge duts a terme d'acord a les planificacions i objectius plantejats i estableix mesures de millora individual.
9. Aplica els seus coneixements, la comprensió d'aquests i les seves capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores.
10. Recopila i interpreta dades i informacions sobre les que fonamentar les seves conclusions incloent les reflexions sobre assumptes d'índole social, científica o ètica.
Recomanacions
Es recomana haver cursat amb anterioritat la assignatura Matemàtiques del primer curs i semestre del grau.
Continguts
BLOC 1: FUNCIONS D’UNA VARIABLE
Tema 1.-Límits i continuïtat de funcions.
Tema 2.- Derivada. Recta tangent. Regles de derivació.
Tema 3.- Aplicacions de la derivada.
BLOC 2: INTEGRALS DE FUNCIONS D’UNA VARIABLE
Tema 4.- Primitives d’una funció i la integral indefinida.
Tema 5.- Integrals definides. Integrals impròpies.
Tema 6.- Aplicacions del càlcul integral.
BLOC 3: FUNCIONS DE VARIES VARIABLES
Tema 7.- Concepte de funcions en varies variables. Corbes de nivell.
Tema 8.- Límits i continuïtat.
Tema 9.- Derivades parcials i direccionals. Gradient.
Tema 10.-Optimització i optimització condicionada.
Activitats formatives
Exposició magistral professor
Treballs d'ampliació i síntesi
Exposicions orals i defenses de projectes
Exàmens i proves
Preparació individual de proves. Estudi personal de contingut
Correcció/revisió d'exercicis i seguiment
Realització d'activitats o exercicis d'aplicació
La plataforma Moodle serà utilitzada com a eina d’aprenentatge online.
Avaluació de l'assignatura
La base de l’avaluació serà l’avaluació continuada, en el següent quadre es detallen les diferents activitats avaluatives agrupades per sistemes d’avaluació.
Sistemes d’avaluació |
Detall de les activitats avaluatives | % | Recuperable |
Seguiment del treball realitzat |
Registre del seguiment i activitats.
|
15% | No Recup. |
Proves especifiques d’avaluació: exàmens. |
Prova 1. |
35% 45% |
Recuperable |
Realització de treballs o projectes |
Exposicions orals i defenses de projectes. | 5% | No Recup. |
Per superar satisfactòriament l’avaluació contínua, cal obtenir una mitjana igual o superior a 5.
En el cas de no superar l’assignatura o alguna de les activitats d’avaluació continuada que sigui necessari obtenir una nota mínima, hi haurà un segon període d’avaluació en el qual l’alumne podrà arribar a recuperar un màxim del 50% de la nota final.
Si l’alumne vol millorar la nota d’una activitat recuperable, caldrà que ho notifiqui formalment al docent responsable de l’assignatura en el termini màxim de 3 dies després de la publicació de les notes finals del període ordinari d’avaluació. En tot cas sempre prevaldrà la nota obtinguda en aquesta recuperació, inclús si aquesta és inferior a la inicialment obtinguda.
Informació addicional sobre la docència del curs 2021-22 (COVID-19) .
METODOLOGIA
En cas d’una situació d’emergència sanitària que impliqui nou confinament, la docència es traslladarà a la virtualitat en la seva totalitat i s’adequarà la metodologia a aquest nou context. En la mateixa línia, en la mesura que sigui possible, se substituiran totes les activitats experimentals i/o pràctiques.
AVALUACIÓ
En cas de nova emergència sanitària que impliqui confinament, les ponderacions dels sistemes d’avaluació no s’alteraran. En cas que no es puguin fer presencialment, es traslladaran a la virtualitat.
Bibliografia
BASICA
Herrero de Egaña, A., Muñoz Alamillos, Á., Muñoz Martínez, A., i Muñoz Cabanes, A. (2011). Cálculo para empresarios y economistas: Matemáticas II: Grado de ADE. Madrid: Ediciones Académicas. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1476894~S1*cat
Larson, R., Hostetler, R. P., i Edwards, B. H. (2002). Cálculo (7a ed.). Madrid: Pirámide. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1362781~S1*cat
Larson, R., Hostetler, R. P., i Edwards, B. H. (1999). Cálculo y geometría analítica (6a ed.). Madrid: McGraw-Hill. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1156727~S1*cat
Stewart, J. (2008). Cálculo de una variable: trascendentes tempranas (6a ed.). México: International Thomson. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1363255~S1*cat
RECOMANADA
Spivak, M. (1992). Cálculo infinitesimal (2a ed.). Barcelona: Reverté. Troba’l a la biblioteca: http://cataleg.upc.edu/record=b1063881~S1*cat