Vés al contingut

Ciència des del néixer: un congrés per donar visibilitat a la ciència a l'educació infantil

Imagen

Imatge del Congrés Internacional de Ciència a l'Educació Infantil, Science since birth
29/05/2023

Des que neix, un infant intenta donar sentit al món que l’envolta. Als adults ens costa de veure, però nens i nenes, des de ben petits, fan ciència. No es la ciència que hem construït en l’imaginari adult, però és ciència. Ciència des del néixer. Aquest és el títol que duu el Congrés Internacional que se celebrarà entre els dies 5 i 7 de juliol a UManresa. Hem parlat del Congrés amb la directora dels estudis del Grau en Mestre d’Educació Infantil d’UManresa, Montserrat Pedreira.

- Es pot fer ciència durant l’etapa d’educació infantil?

S’ha de fer ciència a l’educació infantil. De fet, els nens fan ciència a Educació Infantil sense que nosaltres n’hi posem, però si a més, les mestres tenen la mirada de la ciència, potencienciarem l’esperit de la investigació dels infants, que és molt natural com sap tothom que treballi amb infants. 

 

- Per què se’n parla tan poc de la ciència a l’educació infantil?

Les paraules ciència i educació infantil o nens petits i ciència costen una mica de lligar perquè la gent es fa un imaginari de la ciència que no té res a veure amb els infants, però està clar que els nens i nenes fan ciència des del néixer, comencen a donar sentit al seu entorn des que neixen. Amb el Congrés volem donar visibilitat a la ciència a l’educació infantil perquè quan es fan congressos d’educació infantil, la ciència és irrellevant, i quan es fan congressos de didàctica de la ciència, l’etapa d’educació infantil també és irrellevant.

 

- A qui s’adreça el Congrés?

Aquest congrés té una idea de fons, que és posar en relació dos àmbits professionals a qui els costa de relacionar-se tot i que haurien d’estar en contacte. D’una banda, els mestres, les persones que estan treballant temes de ciència directament amb la canalla, i de l’altra, els investigadors. Són dos mons que es toquen poc i que en el congrés hem procurat que es relacionin. Per això, hi haurà un espai de comunicacions més científiques i un altre de tallers i experiències d’escoles. I confiem que comparteixin aquests espais.


 

- Què n’espereu del Congrés?

La intenció és que en el congrés es puguin veure i conèixer les últimes investigacions i innovacions sobre com ensenyar i aprendre ciència a l’educació infantil. Per això, comptem amb dues ponents de referència. D’una banda, Melina Furman, d’Argentina, que ha escrit sobre ciència i educació infantil. L’altra és Christina Siry, de la Universitat de Luxemburg. A part de les ponents, comptarem amb una seixantena de comunicacions que ens han arribat d’arreu de Catalunya, Espanya, Europa i Amèrica. 


 

- Per què UManresa organitza aquest congrés?

Ens fa molta il·lusió organitzar un congrés de Ciència a l’educació infantil com a resultat de la nostra expertesa en aquest àmbit. També perquè lliga amb dues circumstàncies que coincideixen en el temps. Per una banda, el projecte europeu que hem liderat, Communities for Sciences, que s’acaba just aquest any, i per l’altra, la inauguració de les noves instal·lacions de l’edifici FUB4, que ens ha permès ampliar els espais per a l’experimentació i la ciència adreçats a infants des dels zero fins als vuit anys.

 

Afegeix un nou comentari

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna qüestió, nosaltres tenim la resposta

Contacte