El curs proposa redescobrir la nostra tradició literària a partir del fil conductor de l’amor. Des de l’amor cortès i els trobadors, als segles XII-XIII, fins arribar a començament del segle XX, amb el Noucentisme i les avantguardes. I això a partir d’una antologia que permeti espigolar textos entre la cronologia tradicional. Es tracta d’aconseguir el plaer de la lectura i incorporar la reflexió a l’entorn d’aquest fenomen que és l’amor i l’enamorament al llarg de mil anys de la literatura catalana
Imagen
1000 anys d'amor a la literatura catalana
Informació general
Adreçat a
Modalitat
Durada
Calendari
Horaris
Lloc
Avinguda Universitària, 4-6
Manresa
Acreditació
Preu
PROGRAMA
Els orígens: l’amor al món medieval. L’amor cortès i el vassallatge a la dama. Trobadors i joglars. I la conversió de Ramon Llull: del desig a l’espiritualitat.
Humanisme i el dolce stil nuovo: De Jordi de Sant Jordi a Ausiàs March. La dona angelicata i el ressò de Petrarca.
La fi del món medieval: l’amor a Curial e Güelfa i la llibertat del Tirant lo Blanc.
Renaixement i Barroc: de Pere Serafí a Francesc Vicent Garcia, el Rector de Vallfogona.
La Renaixença i l'impuls romàntic. Els Jocs Florals. La poesia de Jacint Verdaguer.
El teatre romàntic. Àngel Guimerà. Les dones protagonistes a Mar i cel, Maria Rosa i Terra baixa.
El repte del Modernisme. Elogi de la paraula viva. L’amor a l’obra poètica de Joan Maragall.
El Noucentisme classicitzant. Del programa d’Eugeni d’Ors als versos de Josep Carner.
De l’avantguarda a la poesia popular. Junoy, Folguera, Foix i Joan Salvat-Papasseit.
Professorat
Ramon Fontdevila i Subirana
Llicenciat en Filologia Catalana per la UAB el 1984. Ha estat professor de literatura a secundària de 1985 a 1995 i de 2011 a 2023.