Vés al contingut

Grau en ADE: "Busquem transformar la persona per transformar la societat”

Imagen

marc bernadich
14/04/2022

Marc Bernadich Màrquez és Doctor en Administració i Gestió d’Empreses. Amb una llarga trajectòria professional en el món empresarial i com a docent del grau en ADE a UManresa, aquest curs ha assumit la direcció dels estudis d’Empresa de la Universitat. La seva és una aposta que recull el llegat de tota la trajectòria anterior dels estudis i que fa un pas ferm i decidit per aconseguir que totes les persones que es formin a UManresa rebin la millor preparació per afrontar els reptes actuals de la gestió i direcció empresarial, però que al mateix temps siguin persones amb voluntat de contribuir a canviar les coses, a fer una societat millor. Una experiència transformadora tant a nivell personal com social, afirma. 

 

L'empresa i la universitat com un tot

Hi ha moltes coses que diferencien els estudis d'ADE d'UManresa dels d'altres universitats, però la primera per a mi, és la relació amb l’empresa. Nosaltres el que estem procurant és que l’empresa i la universitat siguin una. De vegades parlem que cal aproximar l’empresa a la universitat i penso que l’empresa ha d’estar dins de la universitat. En el cas d'ADE, que ens dediquem a formar gestors d’empresa, és fonamental que l’empresa estigui dintre i amb aquesta vocació treballem: que la relació empresa universitat no sigui una relació, que siguin el mateix, que estiguem realment agermanats de debò. És una visió totalment empresarial dels estudis perquè, al cap i a la fi, els nostres estudiants acabaran creant empreses o acabaran treballant en empreses, per tant és important que des de bon inici tinguin contacte.

 

Student journey map: l'impacte de la universitat en l'estudiant


La segona gran idea del Grau en ADE d'UManresa és l’aposta per les metodologies innovadores que estem aplicant. Utilitzant un concepte bàsic d’empresa, que és el customer journey map estem pensant en l’student journey map, és a dir tot el que li passarà a l’estudiant durant les hores que estigui aquí amb nosaltres que afavoreixi la seva formació i el seu desenvolupament professional. A partir d’aquest concepte, hem anat desfent una sèrie de vectors clau que pensem que són importants per a la seva educació i també per al seu futur professional

 

 

De l'autoreflexió a la praxis professional

La metodologia del grau d'ADE d'UManresa parteix del món abstracte i acaba en un món molt concret. Nosaltres proposem a l’alumne fer un viatge des del món de les idees i de l’autoreflexió fins al món de la praxis professional. Aquest viatge és el que creiem que fonamenta l’excel·lència professional i l'hem concretat en set vectors: una nova concepció de les classes magistrals, la lectura de llibres durant tots els estudis, l’ús de la simulació, la introducció de les ACOES, la resolució de casos reals d’empreses del territori i de manera presencial, els intercanvis internacionals i el programa Prèmium que fa realitat la connexió entre universitat i empresa.

 

Classes magistrals memorables: amb propòsit i empremta 

Nosaltres pensem que les classes magistrals han de ser memorables. Una classe magistral ben feta ha de deixar empremta a l’alumne. Per força, doncs, han de ser classes magistrals més aviat curtes i que deixin un pòsit de coneixement i sobretot de curiositat per continuar formant-se a partir de les indicacions del professor.

 

El debat reflexiu per a l'assimilació del coneixement

Qualsevol persona que estudiï un grau en ADE o un CFGS de l’àmbit de l’empresa a UManresa ha de llegir llibres, perquè suposen una base sobre la qual podem construir coneixement. El fet d’incloure la lectura d’un llibre per a cada assignatura i que després aquest llibre sigui debatut amb diferents metodologies de debat reflexiu fa que el coneixement sigui realment creixent. Fer llegir llibres també fa que l’alumne tingui una responsabilitat a casa seva d’autonomia i dediqui temps a anar comprenent alguns conceptes que després a classe seran desenvolupats.

 

La simulació de casos reals per a l'entrenament d'habilitats professionals 

La simulació és marca de la casa. L’estem incorporant a la totalitat d’assignatures que així ho demanen i estem desenvolupant situacions concretes que l’alumne es pot trobar en el món laboral, que simulem amb actors reals per entrenar habilitats i maneres de fer. Òbviament, això també ens serveix per treballar continguts teòrics aplicats a situacions que el dia de demà es trobaran segur. Quan parlem de simulació també fem referència a la simulació freda, la que es fa interactuant amb un software. El món de l’empresa, bàsicament, és un món de presa de decisions. Això vol dir que has de valorar molta informació, primària i secundària, per prendre decisions. Els simuladors de software ens permeten fer aquesta feina. Per això, també hem inclòs la simulació freda com a element d’aprenentatge.

 

 

ACOES, l'Avaluació Competencial Estructurada

ACOES són les sigles d’Avaluació Competencial Estructurada. El que farem seran avaluacions estandarditzades als alumnes del grau en ADE d'UManresa. Hem identificat una sèrie d’habilitats, una sèrie de coses, que tant sí com no han de saber fer els alumnes d’empresa quan acabin la seva formació. Així com en simulació fèiem referència a situacions reals que es puguin trobar, en aquest cas parlem de situacions molt més concretes, molt més del dia a dia, com per exemple saber elaborar una nòmina, saber liquidar uns impostos o saber atendre una inspecció fiscal, entre d’altres. Estem elaborant una llista de més de 100 habilitats concretes que un alumne haurà de saber fer i que hauran de superar una per una. Aquesta eina és molt interessant, perquè el que fa és acostar-nos al món laboral, per una banda, i per l’altra, també estem donant seguretat a l’alumne que tot allò que ha après ho pot aplicar i és conscient que ho ha après i ho sap fer. De vegades teníem la sensació que l’alumne tenia dificultats a l’hora de concretar els coneixements. Aquestes ACOES són codissenyades pel professorat i pel món empresarial

 

Casos pràctics que es resolen a les mateixes empreses

El mètode del cas presencial el que vol dir és que estem desenvolupant casos pràctics d’empreses del nostre territori, les empreses del programa Prèmium. És el que coneixement com business case. Treballarem els casos a classe, però amb la peculiaritat que la resolució final la farem sempre sempre outdoor, a la seu de l’empresa. Una vegada, a classe, ja haguem resolt el cas concret, anirem a contrastar-lo directament a l’empresa. 

 

 

Estudiar a l'estranger: intercanvis amb universitats europees

Volem continuar apostant pels intercanvis dels nostres alumnes. Comptem amb diversos acords amb universitats europees perquè els alumnes del Grau en ADE, a partir de tercer curs, puguin anar d’Erasmus. Aquesta és una línia que volem seguir treballant. Pensem que és un aprenentatge que traspassa les aules i tenir una experiència internacional és molt interessant per a l’alumne.

 

Un programa Prèmium

Estem molt orgullosos d’aquest programa Prèmium del Grau en ADE d'UManresa, que vincula empreses i universitat i que ha estat seleccionat com a exemple de bona pràctica per part de l’Agència de Qualitat Universitària (AQU). Tenim 40 empreses associades a la universitat que faciliten recursos perquè l’alumne pugui acabar de completar la seva formació, bàsicament en idiomes i també properament en habilitats digitals, que són crucials. A més, al voltant del mes d’octubre celebrem la fira borsa de treball a la universitat, una jornada durant la qual les empreses venen a la universitat i entrevisten alumnes per incorporar-los com a treballadors amb un contracte de pràctiques remunerades. És un dia important per a l’alumne, perquè comença la seva experiència professional. El vivim com un dia d’emoció. 

 

Una experiència transformadora

Quan ens vam plantejar la metodologia d’ADE vam voler marcar-nos uns objectius per allunyar-nos de la formació clàssica habitual. Qui vingui a UManresa a estudiar ADE o qualsevol estudi d’empresa es trobarà una formació pensada per transformar les persones, perquè a part de ser grans professionals en el seu dia a dia, a part de que sàpiguen exercir la seva feina a nivell tàctic i tècnic com s’espera d’ells, tinguin també un impacte en la societat. Per tant, busquem també una transformació humanista. Busquem una transformació integral de la persona, que guanyi en sentit crític i reflexiu i en totes les capacitats i qualitats que s’esperen d’un gran professional, que tingui impacte en el territori, un impacte positiu que sigui capaç de transformar cap a bé la nostra societat més propera.

Aquesta evolució dels estudis d’empresa és possible perquè portem molts anys treballant amb aquesta filosofia i perspectiva. Hem tibat de l’experiència i ens hem proveït de tots aquests anys de feina per poder generar aquest nou model, un nou model que està en permanent revisió per anar-lo adaptant cada dia a aquest entorn. 

 

Afegeix un nou comentari

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna qüestió, nosaltres tenim la resposta

Contacte