Vés al contingut

Les habilitats no tècniques en emergències: lideratge, comunicació i treball en equip

Imagen

Emergències, més enllà de la tècnica
15/10/2025

Habilitats no tècniques en emergències: lideratge i comunicació

Emergències: més enllà de la tècnica

Estarem d’acord que, en el món de les emergències, per tal d’oferir una excel·lent assistència, hem de disposar d’unes habilitats tècniques ben desenvolupades, a més d’amplis coneixements en la matèria.

Què són les habilitats no tècniques?

No fa tants anys que va emergir una nova categoria d’habilitats: les habilitats no tècniques, basades en recursos interpersonals i cognitius, que augmenten l’eficàcia d’un equip. L’evidència científica ens indica que més de la meitat dels errors podrien ser causats per carències en aquest tipus d’habilitats.

Origen i evolució: de l’aviació a la medicina

L’interès per aquestes habilitats va néixer en el camp de l’aviació i va arribar més tard a la medicina, essent els anestesiòlegs els qui van desenvolupar aquests coneixements dins dels equips assistencials.

El lideratge en situacions crítiques

En el context de les emergències, qualsevol professional qualificat pot acabar essent nomenat líder. Aquesta figura contribueix a la cohesió de l’equip i, en assumir aquest rol, aplica les seves competències i habilitats davant la situació emergent.

En moltes ocasions, es pot atorgar el paper de líder tant per capacitat com per necessitat. Aquest professional ha de tenir una perspectiva global, dirigir i donar suport, escoltar, orientar i comunicar amb empatia. Ha de conèixer bé l’equip per repartir les tasques segons l’experiència.

La situació pot variar, complicar-se, i cal adaptar-se al canvi, revalorar i anticipar-se a les necessitats, seguint les guies de pràctica clínica i aplicant metodologies comunes.

Treball en equip i comunicació efectiva

La importància del treball col·laboratiu

El treball en equip és una de les habilitats no tècniques més importants. Treballar conjuntament, complementar habilitats, consensuar tasques i aconseguir objectius comuns és essencial.

Comunicació verbal i no verbal

Les habilitats de comunicació són factors clau d’èxit. Importen el llenguatge verbal i no verbal, la fluïdesa, comunicació d’ordres, escolta activa, llenguatge corporal i to de veu. Saber apreciar les diferències personals millora la col·laboració i impacta en la salut del pacient.

Gestió emocional i presa de decisions

Existeix una alta càrrega emocional. Cal actuar amb honestedat, fiabilitat, veracitat, assertivitat i empatia amb l’equip, el pacient i les famílies.

La presa de decisions, el lideratge i el treball en equip són pilars bàsics de les habilitats no tècniques.

Entrenament i millora contínua

Aquestes habilitats es poden entrenar i perfeccionar. Es poden aprendre eines per motivar i conduir equips, disminuir l’estrès, prendre decisions complexes i deixar enrere antics hàbits. Tot plegat permet refinar la professionalitat i assolir l’excel·lència.

Les habilitats no tècniques són essencials per garantir una resposta eficaç en situacions d’emergència. El lideratge, la comunicació, el treball en equip i la gestió emocional són competències que marquen la diferència en la qualitat assistencial.

 

Sara Sevilla Martínez, professora del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte