La Clínica Universitària convida prop de 400 infants a conèixer les professions sanitàries i a tenir cura de la pròpia salut
380 nens i nenes de cinquè de primària de 8 centres de Manresa han viscut i experimentat la cura de la salut en primera persona a la jornada CU+SALUT que ha organitzat la Clínica Universitària. Durant tot el matí han entrat en contacte amb el coneixement de les professions sanitàries vinculades als serveis de la Clínica Universitària i han après com tenir cura de la seva salut participant en la vintena de tallers que havien dissenyat els professionals de la Clínica. En total s’han impartit fins a 94 tallers relacionats amb la podologia, la logopèdia, la infermeria, la fisioteràpia, l’odontologia i l’elaboració de pròtesis dentals. Aquesta ha estat la primera vegada que la Clínica ha organitzat una activitat d’aquestes característiques i ho ha fet en el marc de la celebració dels vint anys del Programa de Detecció Precoç de Problemes de Salut en Escolars i coincidint amb la culminació de les exploracions de la 21ena edició.
Va ser en el marc de la commemoració d’aquest vintè aniversari que va sorgir la idea de fer un pas més en les accions de promoció de la salut adreçades als escolars de primària. Per aquest motiu es va organitzar aquesta jornada, que ha tingut un caràcter eminentment experiencial amb un doble objectiu: aconseguir que els infants es responsabilitzin de la seva pròpia salut i donar-los a conèixer les diferents professions sanitàries vinculades a la Clínica oferint-los activitats pràctiques en les quals poguessin participar.
La jornada ha comptat amb la complicitat de la regidoria de Salut de l’Ajuntament de Manresa, que ha ofert un esmorzar saludable als nens i nenes que han participat en les activitats.
De fer una plantilla a aprendre a detectar malalties bucodentals
Cada escolar que ha participat en la jornada ha pogut participar en tres de la vintena de tallers que s’oferien simultàniament. De l’àmbit de la podologia han pogut aprendre com es fa una plantilla, com fer el motlle d’un peu utilitzant guix, convertir les passes fetes sobre una cinta en un avatar digital gràcies a les càmeres d’anàlisi 3D o aprendre a interpretar informació que es pot extreure de l’anàlisi de la seva pròpia petjada.
El servei d’odontologia ha convidat els infants a aprendre a raspallar-se les dents de manera eficaç, a fer un model de guix com faria un protètic dental o a confertir-se en detectius i saber identificar malalties bucodentals.
La infermeria també ha estat present en la jornada CU+SALUT amb un taller sobre com es cus una ferida o posar a prova el coneixement sobre el cos humà en un concurs de preguntes i respostes.
Quatre dels tallers que s’han ofert estaven relacionats amb la logopèdia. En aquests tallers s’han analitzat l’univers dels sons reconeixent-los i imitant-los; s’ha fet una activitat per experimentar la importància de respirar pel nas i com això afecta tant la salut com la veu; també s’ha demostrat la importància d’una bona masticació per a la salut i s’ha fet un taller per donar pautes per aprendre a cuidar la veu com una eina bàsica per a la comunicació amb els altres.
Per donar a conèixer la fisioteràpia i la seva relació amb la salut, la jornada ha inclòs un taller en el qual s’ha convidat els infants a experimentar les dificultats que apareixen quan hi ha un problema de moviment i les barreres arquitectòniques que tenim al voltant; i a experimentar com activar els teus músculs a partir d’un estímul elèctric.
En un àmbit més general, la jornada ha permès als escolars vestir-se com ho faria un cirurgia i entrar dins del quiròfan de la Clínica Universitària, veure com fer funcionar un simulador clínic, fer una ecografia per visualitzar els teixits o aprendre a fer “moulage”, la tècnica que permet simular ferides.
20 anys de fer prevenció de salut amb nens i nenes
El Programa de Detecció Precoç de Problemes de Salut en Escolars (PDP), impulsat per la Clínica Universitària de Manresa amb el suport de l’Ajuntament, ha fet més de 21.600 exploracions gratuïtes a 16.948 infants en els seus primers 20 anys. L’objectiu principal del programa és detectar i intervenir precoçment en problemes de salut relacionats amb la logopèdia, la podologia, la fisioteràpia i la infermeria en les edats òptimes (P4, P5 i 4t de primària). Aquesta detecció es realitza a través de proves específiques i un qüestionari d’hàbits de salut. A més de facilitar la derivació a professionals especialitzats, el programa ofereix una eina valuosa per a la recerca universitària i ha estat base de diverses tesis i publicacions científiques.