Vés al contingut

Comerç electrònic, una eina bàsica en la internacionalització de les empreses

Imagen

comerç electrònic

Comerç electrònic, una eina bàsica en la internacionalització de les empreses

10/06/2022

En un món cada cop mes global i tecnològic, el comerç electrònic es consolida cada cop més com a canal principal de venda, tant a la petita empresa com a la multinacional. Des del món empresarial es considera de vital importància una formació activa en les principals eines del sector, cada cop més específiques i evolucionades, que permeten que l’e-commerce no només aporti un valor diferencial a totes les empreses sinó que també faciliti una internacionalització a l’abast de tothom. 


La Xina lidera el creixement del comerç electrònic mundial

S'espera que el mercat mundial del comerç electrònic arribi als 5.550 milions de dòlars l’any 2022. Es calcula que aquesta xifra creixerà en els propers anys, fet que demostra que l’e-commerce sense fronteres s'està convertint en una opció rendible per als minoristes en línia.

Fa dos anys, només el 17,8% de les vendes procedien de compres en línia. S'espera que aquesta xifra arribi al 21% el 2022 i que assoleixi el 24,5% el 2025, fet que es traduirà en un augment de 6,7 punts percentuals en només cinc anys.

La Xina continua liderant el mercat global del comerç electrònic representant el 52,1% de totes les vendes al detall a tot el món, amb un total de vendes en línia que superarà per poc la marca dels 2.000 milions de dòlars el 2021. També és el país amb més compradors digitals del món, 824,5 milions, que representen el 38,5% del total mundial.

Calen professionals especialitzats en comerç electrònic internacional

Les dades acumulades del primer trimestre del 2022 diuen que hi ha hagut un increment del 16,8% a les vendes mundials de comerç electrònic. L’any 2021 es va tancar una facturació a nivell mundial de 4.900 milions de dòlars. Les dades demostren que és un sector amb un increment exponencial. Però moltes empreses, que ara comencen la seva expansió a nivell nacional o internacional, es pregunten com han de fer-ho per pujar al tren de l’e-commerce, i més concretament on trobar persones qualificades que els ajudin en aquest món del comerç electrònic.

És difícil trobar persones qualificades que puguin entendre i implementar una estratègia de comerç electrònic 360 amb una visió enfocada al creixement internacional. Aquí existeix un nínxol de mercat i de formació en comerç electrònic molt ampli. La venda presencial està cedint terreny de manera espectacular a la venda online. D’aquí que cada vegada més empreses, petites i grans, apostin per tenir equips multidisciplinaris d’ e-commerce

El més important en la figura d’aquest nou perfil professional són les seves habilitats i capacitats per treballar amb més autonomia i poder de decisió. Se’ls considera com a especialistes nadius de la seva àrea o projecte, amb una autogestió estratègica i operacional que permeti una supervisió més enfocada al desenvolupament professional que a la consecució del projecte. 

Per què apostar pel comerç electrònic?

Una de les principals raons per apostar pel comerç electrònic són els seus avantatges a l’hora de gestionar, crear, facturar i vendre. El comerç electrònic ajuda al client, sigui final o sigui un productor, a trobar un model molt més ajustat del binomi mercat/producte. Això facilita que el cicle de vendes B2B o B2C sigui molt més curt, al mateix temps que permet arribar amb més facilitat a tot tipus de mercats internacionals

Per què? Una de les principals raons és que les barreres d’entrada a mercats estrangers són més fàcils de creuar. El posicionament i l’especialització són dos aspectes que el comerç electrònic permet assolir amb més facilitat que el comerç tradicional.

Només hem de veure com el gegant xinès Alibaba s’ha posicionat a nivell mundial, fent trontollar els pilars tradicionals de mercats oberts nascuts a partir de Bretton Woods i potenciats i explotats pels Estats Units i el Regne Unit. Globalització és el què ara mateix està passant amb el comerç internacional. Una globalització que es podria resumir com a GLOCAL (pensar globalment per actuar localment), és a dir, fabricar o vendre per a qualsevol persona del món, amb les característiques i la riquesa del productor local.

L'e-commerce és futur, però ja és present

Hom podria pensar que l’e-commerce és el futur, però veient les dades econòmiques i les necessitats empresarials dels grans monstres internacionals i de les petites i mitjanes empreses de casa nostra, el comerç electrònic ja és el present. És un tren que cada vegada està agafant més velocitat i que necessita conductors per arribar a tots els punts del món. Especialització i innovació són dues paraules íntimament lligades en un sector que va creixent a una velocitat supersònica. 

Les empreses han de reconvertir-se sense por a la incertesa. El mercat és mundial, l’especialització és local i el ciberespai infinit. Les dades així ho certifiquen. Ampliar les mires i apostar per la venda electrònica i a nivell global és l’aposta del present per continuar vivint en el futur.


Dr. Marc Selgas Cors, Coordinador dels CFGS d’Empresa del Campus Professional UManresa i responsable d’Intercanvis Internacionals del grau en ADE de la Facultat de Ciències Socials de Manresa de la UVic-UCC 

  • Empresa
  • Economia
  • CFGS Comerç Internacional
  • comerç electrònic
  • e-commerce
  • e-comerç
  • vendes online
  • compres online
  • comerç online
  • mercat internacional

Afegeix un nou comentari

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna qüestió, nosaltres tenim la resposta

Contacte