Vés al contingut

Notícies

Imagen

Assemblea general del projecte Communities for Sciences a Brussel·les

Brussel·les acull l’assemblea general del projecte Communities for Sciences

La posada en marxa dels “Community Living Labs” va centrar bona part del treball del grup d’investigadors del projecte “Communities for Sciences (C4S) - Towards Promoting an Inclusive Approach in Science Education” durant l’assemblea general del seu consorci celebrada a Brussel·les, el 17 i 18 de novembre de 2021. Els Community Living Labs són proves pilots que diferents organitzacions del projecte impulsen en els seus entorns locals amb l’objectiu d’utilitzar la ciència com a eina inclusiva de les diverses comunitats de l’entorn, i posant especial èmfasi en la coparticipació de les comunitats en risc de vulnerabilitat. Les persones participants van aprofitar la trobada internacional per posar-se d’acord sobre aspectes com ara les eines per a la recollida de les dades del treball de camp de la recerca, el compliment de les exigències ètiques i legals, la comunicació dels resultats, l’impacte real de les iniciatives de ciència inclusiva a nivell local, l’auto-qüestionament crític i la revisió de les pròpies pràctiques i els rols institucionals per promoure amb coherència els valors d’inclusió o la coordinació entre les diferents iniciatives.

El campus Kanal de l’ErasmusHogeschool Brussel va acollir l’assemblea, que es va celebrar a l’espai del “Wonderlab”, un laboratori de ciència de la universitat belga específicament pensat per a la formació dels futures mestres i educadores en didàctica de la ciència a les primeres edats. Es tracta d’una instal·lació similar a la que gestionen altres institucions implicades en el projecte, com ara el Lab 0_6, ubicat al campus Manresa de la UVic-UCC, la Giocheria del municipi italià de Sesto San Giovanni o Galileo Progetti Kft. 

Els espais de ciència gestionats per les entitats que participen al C4S comparteixen la voluntat de fomentar una vivència positiva de la ciència entre els infants de 0 a 16 anys i d’encomanar-los l’hàbit de fer-se preguntes sobre l’entorn, plantejar hipòtesis per donar-hi resposta i comprovar-les a partir de l’experimentació directa amb materials i fenòmens naturals. En tots els casos, van més enllà del treball estrictament acadèmic i duen a terme activitats específicament dirigides a grups d’escolars i, en alguns casos, també a infants acompanyats de les seves famílies, en una combinació equilibrada de recerca, docència universitària i pràctica pedagògica.

El projecte C4S permet que aquests laboratoris de ciència, vinculats o no a institucions universitàries, consolidin el seu paper com a espais per a la recerca sobre educació científica inclusiva. A més, la col·laboració en el marc del programa europeu Horizon 2020 els permet generar sinèrgies positives amb universitats que formen mestres i educadors i/o que tenen grups de recerca en Educació en diferents països europeus. S’espera que, d’aquest treball conjunt, en surtin conclusions i orientacions per a una educació científica més inclusiva per ser incorporades tant en un pla acadèmic per part de les universitats, com, des d’un punt de vista organitzatiu i estratègic, per part dels responsables tècnics i polítics dels poders públics. També és un objectiu del projecte mobilitzar les comunitats en risc de ser vulnerabilitzades perquè hi participin activament, al mateix temps que es fa visible la seva aportació a la comunitat científica. 

L’octubre de 2020, C4S va iniciar el seu treball i està previst que s’allargui fins al setembre de 2023. Durant els primers mesos, ha organitzat trobades, tallers i jornades de formació online, tant adreçades als seus membres com obertes a educadors interessats en l’educació científica inclusiva, així com també entrevistes a persones expertes de perfils diversos en ciència i articles d’opinió o anàlisi per a diferents mitjans. També ha realitzat una revisió força exhaustiva de la literatura científica i també de llibres infantils existents sobre el tema, com a pas previ a les experiències locals o Community Living Labs que han de convertir-se el terreny per al treball de camp de la recerca compartida.

Imagen

Logo FEDER

Imagen

Communities for Sciences
  • C4SH2020
  • educació
  • educació científica
  • educació científica inclusiva

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna qüestió, nosaltres tenim la resposta

Contacte