Grup de recerca en construcció del coneixement
El Grup de Recerca en Construcció del Coneixement (GRECC), coordinat pel Campus Vic, té l'objectiu d'aprofundir en la comprensió de com es construeix coneixement en diferents contextos d'aprenentatge, amb la finalitat d'identificar aspectes clau relacionats amb la el disseny de les pràctiques educatives i com aquests dissenys configuren models de producció de coneixement que garanteixin la democratització de l'educació i la diversitat en sentit ampli. Per tant, el grup parteix d'un clar posicionament teòric socioconstructivista i s'alinea amb els paradigmes de recerca interpretatiu i sociocrític, com els propis per afrontar les qüestions de recerca relacionades amb la construcció de coneixement.
El GRECC centra la seva recerca en la construcció de coneixement tant en àrees de coneixement específic, com les ciències, les matemàtiques, les expressions artístiques, la història o la geografia, però també en àrees de coneixement més transversals com la tecnologia educativa o la sostenibilitat entre d'altres.
Línies de recerca:
- Art i accessibilitat en la construcció de coneixement (Lluís Solé Salas)
- Enfocaments CTS en la construcció de coneixement (Marta Marimon Martí)
- Espais de ciències i inclusivitat en la construcció de coneixement (Gabriel Lemkow)
- Interactivitat i construcció de coneixement a l'aula (Jordi Martí Feixas)
L'antic Grup de Recerca en Eduació, Neurociencia i Experimentació [GRENEA] del Campus Manaresa, s'incorpora a les dinàmiques del GRECC com a línia en "Espais de ciències i inclusivitat".
Coordinació
arnau.amat@uvic.cat
Línia de Recerca "Espais de ciències i inclusivitat en la construcció de coneixement" liderat pel Dr.Gabriel Lemkow Tovías (UManresa - UVic-UCC)
glemkow@umanresa.cat
Projectes
Projectes de recerca finançats
ImpactLAB: Anàlisi d'un espai de ciència inclusiu per a la primera infància
Communities for Sciences (C4S) – Towards promoting an inclusive approach in Science Education
Convenis i altres ajuts
- Conveni amb el Museu Comarcal de Manresa per a assessorament i intercanvis d’experiències. En el marc d’aquest conveni es varen fer 2 sessions de formació al Lab0_6 als educadors del museu.
- Conveni amb la Diputació de Barcelona pel Lab sobre rodes
- Conveni amb Caixabank pel Lab sobre rodes
Publicacions
Articles indexats
- Silva, C., Bajzáth, A., Lemkow-Tovias, G. i Wastijn, B. (2020). Encouraging intercultural attitudes and practices in contemporary ECEC services: Insights from a research conducted in Italy, Spain and Hungary. European Early Childhood Education Research Journal. 28(1), 90-103.
- Pedreira, M. i Cantons-Palmitjavila, J. (2017). Tareas auténticas: La formación que reivierte en la sociedad. Enseñanza de las Ciencias, (Extraodinario), 2001-2007.
- Pedreira, M. (2015). Niu de ciència, espacio de educación científica para niños. Museologia e Patrimônio, 8(1), 9-29.
- Pedreira, M., i Márquez, C. (2015). Puc tocar? análisis de una propuesta educativa 0-6 en un museo de ciencia. Revista de Museología, 64, 64-62.
Llibres
- Pedreira, M. (Coord.) (2019). Ciencia en la Primera Infancia: 49+1 propuestas en libre elección. Barcelona: Graó.
- Pedreira, M. (Coord.) (2019). Ciència des del néixer: 49+1 propostes de lliure elecció. Barcelona: Graó.
- Pedreira, M. (Coord.) (2013). Experimentar, quin repte! Manresa: Fundació Universitària del Bages.
Capítols de llibres
- Blanch, S., Forestello, A. M. i Lemkow-Tovias, G. (en premsa). Parental involvement in Early Childhood Education (ECE) in Catalonia, Spain. Dins S. Garvis, S. Phillipson, H. Harju-Luukkainen i A. R. Sadownik (Eds.) Parents and early childhood education around the world. New York: Routledge
- Pedreira, M. & Lemkow-Tovias, G. (2021). Suport en entorns domèstics per a STEAM. Dins: Ünlu Çetin, S. Bilical, K. & Üçgül, M. (Eds.) (2021). Punts Clau per a STEM a l’educació infantil i incloent-hi els pares: Una guia per a educadors d’infantil. Barcelona: Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM). Universitat Autònoma de Barcelona
- Pedreira, M. i Lemkow-Tovias, G. (2019). Supporting Home Environments for STEM. Dins: DD.AA (2019). Key Points for STEM in Early Childhood Education and Involving Parents: A Key Points for STEM in Early Childhood Education and Involving Parents: A Guidebook for Early Childhood Educators (pp. 47–51). Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.
- Pujol i Subirà M.A. & Lemkow-Tovias, G. (2019). Nacer en Manresa: Aula y Museo. Memoria histórica y parentalidad desde la didáctica de la música (pp.23-33). Dins Perez Fuentes, M.C. (Ed.) (2019). Innovación Docente e Investigación en Educación y Ciencias Sociales. Madrid. Ed. Dyckinson.
- Lemkow-Tovías, G. (2019). Learning story 9.1. Dins D. Davies, Howe, A. Howen, C. Collier, R. Digby, S. Earle i K. Mcmahon (2019). Teaching science and technology in the early years (3-7). New York: Routledge.
- Lemkow-Tovías, G. (2018). The Catalan case: Cultural diversity and pedagogical practices in ECEC contexts. Dins C. Silva, A. Bajzáth i C. Piovano (Eds.). The intercultural needs of educators in early childhood services: the results of an international research realized in the framework of the Erasmus+ KA2 strategic partnerships Multicultural Early Childhood Education MECEC+ Project (pp. 40-50). Budapest: Galileo Progetti.
- Lemkow-Tovías, G. (2017). Educació, llibertat i natura humana: Reflexions filosòfiques sobre la pràctica pedagògica. Dins P. Capdevila i F. Garcia-Collado, F. (Eds.). El futur a l’encreuada: Filosofia i societat (pp.113.128). Barcelona: Associació d’Estudis Filosòfics.
- Pedreira, M. i Márquez, C. (2017). Espacios de ciencia de libre elección: Posibilidades y límites. Dins M. Quintanilla (Coord.) Enseñanza de las ciencias e infància: Problemáticas y avances de teoría y campo desde Iberoamérica (pp. 151-167). Santiago de Chile: Bellaterra, Sociedad Chilena de Didáctica, Historia y Filosofía de las Ciencias.
- Lemkow-Tovías, G. (2014). Sobre la funció política del mestre: Unes reflexions a partir de Voltaire, Dewey i Gramsci. Dins P. Capdevila i F. Garcia-Collado, F. (Eds.). L’aventura d’Europa: Filosofia i acció (pp. 89-115). Barcelona: Doble Sol.
- Pedreira, M. i Viladot, P. (2012) Entrar al Niu per sortir-ne volant. El Niu de ciència, un espai familiar per a nens i nenes fins a 6 anys. Dins Bonil, J.; Gómez, R.; Pejó, L. I Viladot, P. Som educació. Ensenyar i aprendre als museus i centres de ciència: una proposta de model didàctic. Barcelona: Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
Publicacions no indexades
- Lemkow-Tovias, G. & Egea, P. (2021). Amistat (i Esfera pública) en temps digitals (article d’opinió). Social.cat.
- Vazquez, D. & Carreras, M. (2021). Conversar sense paraules. Guix d’Infantil, num. 109.
- Lemkow, L. & Lemkow-Tovías, G. (2021). Desigualtats en salut en temps de Covid-19 i crisi climàtica. Eines per a l’esquerra nacional, [en línia], 2021, Núm. 40, p. 7-17.
- Egea, P. & Lemkow-Tovias, G. (2021). La dificultat de ser Frida Kahlo en l’actualitat (article d’Opinió). Social.cat.
- Pedreira, M. (2020). Pràctiques de qualitat en la formació. Guix d’Infantil, 103, 43-44.
- Lemkow-Tovias, G. i Pedreira, M. (2020). STEM en família. Guix d’Infantil, 103, 24.
- Pedreira, M., i Márquez, C. (2019). Experience, explicitation, evolution: processes of learning in a free-choice science museum activity for children up to 6 years of age. Journal of Emergent Science, 17, 19–31.
- Pedreira, M. (2018). Intervenir, no interferir: l’adult i els processos d’aprenentatge. Guix d’Infantil, 96, 9–13.
- Pedreira, M., & Márquez, C. (2017). Enabling positive experiences in an informal learning environment for the youngest ages. Journal of Emergent Science, 14, 7–15.
- Pedreira, M. (2017). El benestar personal dels mestres i les mestres d’infantil. Guix d’infantil, 91, 15-18.
- Pedreira, M. i Marquez, C. (2016). Espacios de ciencia generadores de conocimiento. Cuadernos de Pedagogia, 466, 44-49.
- Lemkow-Tovias, G., Brugarolas, I., Cantons-Palmitjavila, J., Carballo-Márquez, A. i Mampel, S. (2016). Lab 0_6: un espacio de ciencia para la primera infancia. Cuadernos de Pedagogía, 466, 57-59.
- Carballo-Márquez, A. (2016). Neuroeducació: de la neurociència a l’aula. Guix d’Infantil, 85, 11-14.
- Lemkow-Tovias, G. (2016). Lab 0_6: espai de ciència, espai neuroeducatiu. Guix d’Infantil, 85, 19-22.
- Cantons-Palmitjavila, J. (2016). Pistes per a l’avaluació: Com pots valorar si la teva pràctica educativa és neuroeducativa? Guix d’Infantil, 85, 24-25.
- Torreguitart, L. i Carballo-Márquez, A. (2016). Aprenent fent. Guix d’Infantil, 85, 15-18.
- Brugarolas, I. (2016). Espais neuroeducatius. Guix d’Infantil, 85, 23-24.
- Brugarolas, I., Carballo-Márquez, A. i Lemkow-Tovías, G. (2015). No ho sé fer. Guix d’Infantil, 83, 42-43.
- Ballester, M., Pedreira, M. i Viladot, P. (2012) De zero a sis al Museu de Ciències Naturals. Guix d’infantil, 68, 16-19.
Congressos
Comunicacions orals
- Haldón, J., Lemkow, G. i Pedreira, M. (2021) La intervención de la persona adulta en un espacio de ciencia de libre elección. XI CONGRESO INTERNACIONAL DE INVESTIGACIÓN EN DIDÁCTICA DE LAS CIENCIAS
- Guiu, S.; Lemkow, G. i Pedreira, M. (2021) Analysis of the children’s learning processes with a science proposal based on scales and measurement. INTED 2021, 15th annual International Technology, Education and Development Conference.
- Garriga, M; Llebaria, M.; Sanz, L i Pedreira, M. (2020) Aigua de colors. Novenes Jornades sobre l'Ensenyament de la Química a Catalunya. Col.legi de Químics de Catalunya
- Pedreira, M. (2021) Niños niñas 0-6 en la universidad ¿qué aportan a la formación inicial de maestras de infantil? 29 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Córdoba
- Pedreira, M. (2021) Crear propostes en lliure elecció a 0-6. Jornades sobre l'ensenyament de les ciències: Nous reptes davant nous escenaris. Col.legi de Doctors i Llicenciats de Catalunya
- Pedreira, M. (2021) Llums i ombres en educació. XI Jornades 0-6 de l'ICE de la UdG: Espurnes de llum.
- Quesada, C., Lemkow-Tovias, G. , Vazquez, D. i Llebaria, M. (2019). Análisis de transferencia e impacto de la propuesta de ciencia para la primera infancia “Lab sobre ruedas” en centros educativos de territorio. Dins Libro de actas CIMIE19.
- Pujol-Subirà, M.A. & Lemkow-Tovias, G. (2019) Nacer en Manresa: del aula al museo, trabajando la memoria histórica de la parentalidad desde la didáctica de la música. Madrid. I Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: Un reto para las áreas de conocimiento.
- Pedreira, M. i Lemkow-Tovias, G. (2019). Aprendre ciencia des del néixer: Observacions d’un procés de recerca acció al Lab0_6: Dels minerals a la Geología. Dins J. M. Fernández-Novell, M. Díaz, M. Talló, O. Güell (Eds.). Actes de les Setenes Jornades sobre l’Ensenyament de la Química a Catalunya: Bastint ponts entre la química i la nostra societat (pp. 51-63). Barcelona: Col·legi Químics de Catalunya.
- Lemkow-Tovias, G., Montiel, C. i Mur, B. (2019). Learning geology from play and experience: A research action process for a geology proposal in the Lab 0_6 space. Dins Edulearn19 Proceedings (pp. 4074-4080). Mallorca: IATED.
- Pedreira, M., Cantons-Palmitjavila, J., Mampel, S. i Brugarolas, I. (2018). Accions integradores: Competències globals en la formació inicial de mestres d’infantil. Ponència presentada al X Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, Barcelona.
- Pedreira, M. (2019) La formación inicial de maestros/as de infantil. Mirada desde los centros de formación (Taula rodona) Ponencia presentada a les I Jornadas de la APICE: La formación inicial en Ciencias de maestros/as. Trasnferencia a la práctica. Asociación Española de Profesores e Investigadores en Didàctica de las Ciencias Experimentales, Málaga 2019.
- Pedreira, M. i Cantons-Palmitjavila, J. (2017). Tareas auténticas: la formación que revierte en la sociedad. Ponència presentada al X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Sevilla. Dins: VV.AA. (2017) Enseñanza de las ciencias (pp. 2001-2008). Num. Extraordinario. Sevilla: ICE
- Cantons-Palmitjavila, J. I Brugarolas, I. (2017). Innovar la educación de las ciencias en las primeras edades. Ponència presentada a STEAMconf Barcelona 2017.
- Lemkow-Tovias, G., Carballo-Márquez, A., Pedreira, M., Brugarolas, I., Cantons-Palmitjavila, J. i Mampel, S. (2016). Learning science from experience in early childhood: how to design and implement spaces for science education addressed to early childhood. Dins ICERI2016 Proceedings (pp. 2324-2330). València: IATED.
- Carballo-Márquez, A. (2016). Negligence as a type of abuse towards the child. Taula rodona dins el I Symposium on Neuroscience and Education “Care and neglect in the family environment”, Barcelona.
- Lemkow-Tovías G., Carballo-Márquez A., Cantons-Palmitjavila J., Brugarolas, I., Mampel, S. i Pedreira M. (2016). Neuroeducación y espacios de aprendizaje. Dins J. L. Castejón (Coord.). Psicología y educación: Presente y futuro: VIII congreso internacional de Psicología y Educación (pp. 2255-2263). Alicante: Asociación Científica de Psicología y Educación.
- Pedreira, M. (2016). What is the Lab 0_6? Visit and explanations. Ponència presentada al 6th International Workshop on Higher Education, Vic.
- Pedreira, M. (2016) Espacios educativos generadores de conocimiento sobre el medio natural, desde la formación inicial de educadores a las experiencias en el aula infantil. Ponència presentada al Seminario Internacional “El pensamiento científico en la formación de Educadores de Párvulos: propuestas, requerimientos y desafíos», Santiago de Chile.
- Pedreira, M. (2016) Simposio I: El aprendizaje de la ciència y la tecnologia en la era digital. Dins Jornades Aprenentatge i Educació Escolar al S. XXI: la connexió entre experiències d’aprenentatge dins i fora de l’escola. Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Pedreira. M. (2016) Lab 0-6, un espai de ciència per a infants que investiguen. Ponència presentada al I Congrés CTEM de la Comunitat Valenciana, València.
- Carballo-Márquez, A., Lemkow-Tovías, G., Cantons-Palmitjavila, J., Brugarolas, I., Mampel, S. i Pedreira, M. (2016). Lab 0-6, un espai neuroeducatiu. Dins B. Barredo, R. Bisquerra, N. García, A. Giner, N. Pérez, A. Tey. XII Jornades Educació Emocional (pp. 161-171). Barcelona: Universitat de Barcelona.
- Lemkow-Tovías, G., Carballo-Márquez, A., Cantons-Palmitjavila, J., Bosch-Jorba, C., Brugarolas, I., Mampel, S. i Pedreira, M. (2015). Problem-solving strategies in an experimentation proposal addressed to 5 years old children. Ponència presentada a EECERA 25th Conference, Barcelona.
- Pedreira, M. i Márquez, C. (2015). Learning processes in a 2-6 activity in a natural science museum. Ponència presentada a EECERA 25th Conference, Barcelona.
- Pedreira, M. (2014). Fira d’experimentació 0-6, la Universitat oberta a la Ciutat. Ponència presentada al XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores, Barcelona.
Pòsters
- Lemkow-Tovias, G., Quesada-Pallarés, C. , Llebaria, C., Vazquez, C. & Forestello, A.M. (2020). “Long-term impact analysis of the Science-on-Wheels proposal addressed to nurseries”, Barcelona: EARLISIG14
- Pujol-Subirà, M.A. & Lemkow-Tovias, G. (2019) “Nacer en Manresa. Audición viva en la asignatura de didáctica de la música: desde la memoria histórica hasta el museo”. Madrid: I Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: Un reto para las áreas de conocimiento.
- Lemkow-Tovías, G., Carballo-Márquez, A., Cantons-Palmitjavila, J., Bosch-Jorba, C., Brugarolas Criach, I., Mampel Alandete, S. i Pedreira Álvarez, M. (2015). “Problem-solving strategies in an experimentation proposal addressed to 5 years old children”. EECERA 25th Conference (Barcelona).
Altres
Impartició de cursos i seminaris
- Lemkow, G. (2021). Lab 0_6: Pedagogical foundations, evolution, settings. Erasmus Hogeschool Brussels
- Lemkow, G. (2020). Creativity and experimentation as co-creation and co-discovery -inclusive education through transversal activities. International Days event, Erasmus Hogeschool Brussels
- Pedreira, M. (2020) L ’espai de llum, espai científic. III Jornades d’ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària. Lleida, Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
- Pedreira, M. (2020) Ciència des del néixer. Centre de Professorat Eivissa
- Pedreira, M., (2020) Espacios de ciencia en libre elección: profundización. Azcoitia, Bizilore eskola aktiboa
- Pedreira, M. (2019). Visiting the Lab 0_6 – a Space to Learn STEM. Dins el projecte Erasmus+: ParentSTEM, STEM for Preschoolers and Their Families
- Lemkow, G. (2019). From Science to Art: Geology as an artistic language. Dins el projecte Erasmus+: ParentSTEM, STEM for Preschoolers and Their Families
- Lemkow, G. (2019) ‘Children’s learning through discovery and play: The Lab 0_6 and its pedagogical principles.’ International Days, Erasmus Hogheschool Brussels
- Pedreira, M (2019) Investigación y documentación para la educación científica en las primeras edades. Gasteiz-Getxo-Donosti, Berritzegunes, Departamento de educación.Gobierno vasco
- Pedreira, M. (2019) Introducció als espais de ciència en lliure elecció. Inca, Centre de Professorat d’Inca
- Pedreira, M., (2019) Espacios de ciencia en libre elección: iniciación. Azcoitia, Bizilore eskola aktiboa
- Pedreira, M. (2019) Si la naturaleza es la respuesta, ¿cuál es la buena pregunta?. II Jornadas sobre la Enseñanza de las Ciencias en Infantil y Primaria. Sevilla, Colegio General de Colegios de Doctores y Licenciado en Filosofía y Letras
- Lemkow, G. (2018). Discovering scientific phenomena through children’s play – The Lab 0_6, as a boost for new learning processes. International Days, Erasmus Hogheschool Brussels
- Lemkow, G. (2018). The Learning processes of children in the Lab 0_6. Mini Manó Bolkskode (Hungary)
- Pedreira, M. (2018) El paper de l’adult en un espai de ciència en lliure elecció. I Jornades d’ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària. Tarragona, Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
- Pedreira, M. (2017) L’avaluació als espais de ciència en lliure elecció. II Jornades d’ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària. Lleida, Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
- Pedreira, M. (2017) Espacios de ciencia en libre elección. Vitoria, Departamento de Educación
- Lemkow, G. (2018). What is the Lab 0_6? The Learning processes of children in the Lab 0_6. Bath Spa University (UK)
- Lemkow, G. “Children’s curiosity in the Lab0_6: Approaching new phenomena to learn Science” Winter School, Libera Università di Bolzano (Bressanone/Brixen, Desembre 2017)
- Lemkow, G. “Discovering strategies and approaching new phenomena: The Lab 0_6 as a boost for new qüestions”. Birley Community Festival, Manchester Metropolitan University (Manchester, Juliol 2017)
Premis
- Premi extraordinari de doctorat corresponent al curs 2015-16 per a Montserrat Pedreira.
Col·laboracions internacionals
- Ponència: Lemkow, G. “Children’s curiosity in the Lab0_6: Approaching new phenomena to learn Science” Winter School, Libera Università di Bolzano (Bressanone/Brixen, Desembre 2017)
- Ponència: Lemkow, G. “Discovering strategies and approaching new phenomena: The Lab 0_6 as a boost for new qüestions”. Birley Community Festival, Manchester Metropolitan University (Manchester, Juliol 2017)
- Juny 2017-Seminari amb Isabel Hopwood Stephens per presentar el projecte TAPS (Bath Spa University). Visita a espais de ciència.
Assessoria
- Gabriel Lemkow Tovias: Comissariat de l’exposició”Néixer a Manresa” (Museu Comarcal de Manresa), amb assessorament pedagògic del Lab0_6.
- Assessors del Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa per a la creació d’un espai 0-6.
Altres activitats
- Montserrat Pedreira Àlvarez: Avaluadora en el X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias. Sevilla, 2017