Vés al contingut

Notícies

Imagen

Una estudiant d'Infermeria d'UManresa fent una de les proves de les ACOE

L’avaluació de competències del grau en Infermeria d’UManresa fa cinc anys

139 estudiants de quart curs del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa han participat aquest curs en les ACOEs (Avaluació Clínica Objectiva Estructurada).  L’Avaluació Clínica Objectiva i Estructurada (ACOE) és una metodologia d’avaluació que simula situacions clíniques reals per valorar les competències dels estudiants de manera sistemàtica, objectiva i equitativa. Es tracta d’un sistema basat en escenaris pràctics en els quals l’alumnat ha de demostrar habilitats com la comunicació, la relació amb pacients i l’execució de tècniques clíniques. La Facultat de Ciències de la Salut de Manresa va ser pionera en la implantació d’aquestes proves, que aquest curs han fet cinc anys des de la seva primera edició, com a  prova pilot.

En aquesta ocasió, l’alumnat del darrer curs d’Infermeria ha hagut d’anar resolent diferents situacions i proves. En total, han passat per 10 estacions per demostrar les seves habilitats en comunicació, treball en equip, ètica i seguretat professional, lideratge i processos i tècniques vinculades a la professió. Aquestes proves s’han desenvolupat al centre d’innovació en simulació, CISARC Simulació, d’UManresa, utilitzant tant actors com simuladors.

Una eina clau per assegurar l’assoliment competencial

Des de la seva primera aplicació com a prova pilot, les ACOE s’han anat consolidant com una eina fonamental del sistema d’avaluació competencial al grau en Infermeria d’UManresa. Actualment, aquestes proves es duen a terme en dues fases clau del recorregut acadèmic: a segon i a quart curs.

A segon, l’objectiu principal és diagnosticar el nivell competencial assolit a l’equador dels estudis. Les proves permeten detectar fortaleses i àrees de millora tant a nivell individual com col·lectiu. L’estudiantat rep un informe detallat que serveix com a guia per orientar el seu procés de desenvolupament durant la resta del grau. A la vegada, l’equip docent obté una visió clara sobre l’eficàcia del model formatiu i pot fer ajustaments pedagògics basats en evidències.

A quart, les ACOE esdevenen una prova d’alt impacte: superar-les és requisit per a l’obtenció del Pràcticum final. En aquest moment, les proves adquireixen una funció certificadora, ja que permeten validar si l’estudiantat ha assolit les competències necessàries per exercir com a professional de la infermeria. Aquest plantejament dona continuïtat al treball iniciat al segon curs i permet mesurar l’evolució de l’estudiantat al llarg dels quatre anys de formació.

L’aplicació de les ACOE en aquests dos moments també afavoreix la presa de consciència sobre les pròpies habilitats i responsabilitza l’estudiant del seu propi procés d’aprenentatge. 

En els cinc anys d’implantació de les ACOE, la Facultat de Ciències de la Salut ha avaluat  287 estudiants de quart curs i 497 de segon. Aquestes avaluacions són possibles gràcies a la implicació dels avaluadors de les estacions, professionals d’infermeria dels estudis i professionals vinculats amb la pràctica clínica que aporten la seva visió experta. Amb l’objectiu de millorar la metodologia, l’equip responsable de les ACOE analitza cada any el seu funcionament amb l’objectiu. Aquesta anàlisi serveix per ajustar-ne tant les estacions com les avaluacions amb la finalitat que siguin el més reals possible i que s’ajustin a les necessitats d’un entorn canviant. Aquesta anàlisi inclou la visió dels avaluadors, però també la dels actors i actrius que intervenen en les simulacions.  

Comparteix a les xarxes:

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte