Dimecres, 12 de juliol de 2023
09.00 - 09.30 h Lliurament de documentació
09.30 - 10.00 h Inauguració de les Jornades
10.00 - 11.30 h Homenatge a Josep Vallverdú. Acte d’homenatge a la figura i l’obra de l’escriptor Josep Vallverdú i Aixalà. Presentació. A càrrec de Maria Pujol, autora de la tesi: Josep Vallverdú: entre l'activisme cultural i el talent literari. I, a continuació, projecció d’una conversa amb l’autor. Josep Vallverdú i Aixalà és narrador, poeta, dramaturg, lingüista, traductor i assagista català. L’Escola d’Estiu de Montserrat ret homenatge a una figura transcendental de la literatura infantil catalana en un acte que s’emmarca en l’any dedicat a aquest autor i que commemora el seu centenari.
11.45 - 13.30 h La popularitat del manga entre els joves. Taula rodona moderada per Irene Solanich. El manga, el còmic d’origen japonès, ha estat per a molts joves una porta a la literatura a Catalunya. A més, és un gènere literari cada vegada més popular entre els lectors. Ramon Sallés (propietari de la llibreria Kritik de Vic), Oriol Estrada (director del Saló del Còmic i del manga) i Marc Bernabé (traductor al català de manga) parlaran sobre el tema.
Dinar lliure
15.30 - 16.00 h Cafè conversa: benvinguda i presentació dels participants. Presentació de la col·lecció «Delictes Juvenils» de Llibres del Delicte i de l’àlbum il·lustrat Què dius?, de Mia Güell i Fabrizio Bottasso, d’Edicions Xandri.
16.00 - 16.45 h Conversa amb l’il·lustrador Ignasi Blanch, conduïda per Carme Rubio. En aquesta sessió es pretén descobrir quins són els trets més característics de l’obra d’aquest dibuixant i activista cultural, i també conèixer la seva opinió sobre els diferents camins de la il·lustració de Literatura infantil actual, aquí i al món de l’edició en general.
16.45 - 18.00 h Contes d’arreu. A càrrec d’Albert Quintana. Albert Quintana és un rondallaire que ens apropa a les històries i cultures d’arreu del món, per treballar la diversitat i la igualtat a partir de la tradició oral. S’introdueixen contes de procedència diversa al nostre dia a dia i es creen vies d’anada i de tornada entre l’escola i les famílies.
18:15 - 19:45 h Cai Godayol - El so de l’oceà. El so de l’oceà ens parla de la senzillesa. D’un món que és massa gran. D’aprendre a abastar els desitjos sense avarícia. De l’expressió pròpia per davant de tot, d’altres maneres d’interpretar la realitat, el plaer, el dolor. De desmuntar la infelicitat. Que cadascú té la seva història, la seva manera única d’explicar-la, i que dels altres sempre en traurem nous motius per créixer com a persones. Enormitat i limitació poden conviure en harmonia. Una lliçó de vida. Un monòleg intens basat en una obra d’Alessandro Baricco.
Després de l’espectacle, debat. A càrrec de l’actor i músic i del director Jordi Arqués.
Dijous, 13 de juliol de 2023
09.30 - 10.30 h Deixem-nos (d') històries. La literatura del món a l'aula. A càrrec d’Enric Martín, professor de llengua i literatura catalanes de l’IES Jaume Callís de Vic. La classe també és un espai de diversitat literària. Hi conflueixen infanteses i, per tant, tradicions narratives d’arreu. A partir de contes explicats per la veu dels mateixos estudiants, farem una ullada a aquest fons universal tan a l’abast, un cabal d’històries potser descuidades rere els continguts oficials, per esbrinar quin tipus de relats i quines trames, quin component màgic, quins personatges, quins rols de gènere, quina visió del món i quins valors o quins recursos estilístics han conformat la iniciació a la literatura i a la vida dels alumnes amb qui convivim cada dia.
10.30 - 12.30 h Ruta literaturitzada dels ocells i les plantes dels entorns de l’Abadia. A càrrec de Mia Güell, M. Àngels Verdaguer (professores de la UVic-UCC) i Margarida Tió (actriu) en els textos, i de Pep Tió i Jordi Cervera (experts en botànica i ornitologia, respectivament).
12.30 - 13.30 h. Experiència sobre la ruta literaturitzada dels ocells i les plantes dels entorns de l’Abadia. Reflexió a l’aula i aplicacions didàctiques de la ruta multidisciplinària per l’entorn de l’Abadia.
Dinar lliure
15.30 - 16.00 h. Cafè conversa.
16.00-17.00 h. Xarxes socials i literatura. Són compatibles? A càrrec d’Anna Pardos (Mixa) i Laura Jacas (LdeLectures). A vegades diem que la competència directa de la lectura són les xarxes socials, entre altres distraccions digitals. Però i si ho contemplem com un aliat? Anna Pardos (Mixa), booktuber i dinamitzadora cultural, i Laura Jacas (LdeLectures), bookstagrammer i professora de secundària i batxillerat parlaran des de les seves professions sobre el tema.
17.00 - 18.00 h. AKIARA books. A càrrec d’Inês Castel-Branco (editora, autora i il·lustradora).
L’onada-Dones protagonistes (PAM). A càrrec de Carme Rubio (cocuradora, amb M. Carme Bernal).
Presentació d'alguns llibres il·lustrats d'AKIARA books que, a través de contes i relats inspirats en diferents cultures, des d'Orient fins als pobles indígenes, té la intenció de donar a conèixer altres maneres de pensar i alhora provocar la reflexió i el pensament crític, despertar l'encís davant dels prodigis del món i ajudar a conrear l'autoconeixement i la interioritat. A més, amb una guia de lectura o reflexió al final de cada llibre, es donen eines a les famílies, als educadors i als mediadors per contextualitzar i aprofundir en el tema amb els infants.
Presentació de «L’Onada. Dones protagonistes», col·lecció de contes populars d’arreu del món de l’editorial PAM, que va dirigida especialment als lectors primerencs, segons el mètode de Lectura Fàcil, sense renunciar a les possibilitats expressives de la llengua parlada ni a l’encís del llenguatge narratiu d’arrel popular i literari alhora.
18.10 - 19.45 h. Ju Puigdomènech i Ricard Puigdomènech, Entre la terra i el cel. El sí que neix de la quietud s'empara a un tot. S'acull també a la llavor de les paraules de Clementina Arderiu i M. Mercè Marçal. Una proposta única que desperta la consciència col·lectiva d'aquest país i del món.
Les sessions combinen l'explicació de continguts teòrics i experiències didàctiques amb la realització de tallers per a la tria d'obres literàries, la recitació i la creació. En tots els casos es vetlla per promoure l'intercanvi d'experiències i reflexions entre els ponents i els assistents al curs.