Cursos de l'Escola d'Estiu 2025
Del 3 a l'11 de juliol de 2025
Durada: 5h (4h presencials + 1h de treball personal)
Horari: Dijous, 3 de juliol, de 10 a 14h
Descripció
La literatura infantil a les primeres edats (Infantil i Primària) és una formació sobre llibres per als més petits. És un curs de 5 hores per descobrir els llibres més adients, així com determinar la importància dels llibres, els àlbums, els contes, les cançons i les cantarelles a les primeres etapes d’Infantil i Primària. El curs també permetrà identificar els criteris de selecció i les tipologies de llibres més adients. També es presentaran les millors novetats editorials.
1. Introducció
2. Per què llegir als més petits? Determinar el rol essencial de les històries i els llibres en el desenvolupament dels infants.
3. De la tradició oral al llibre.
4. Descobrir les tipologies de llibres més esteses (contes, àlbums, imaginaris...).
5. Desenvolupar criteris de selecció.
6. Construir una biblioteca ideal per als 0-8 anys.
Adreçat a: Estudiants, educadores, mestres, bibliotecaris, logopedes i tots aquells dinamitzadors culturals interessats en els llibres per a les primeres etapes.
Dra. Cristina Correro Iglesias
Professora de literatura infantil al grau en Mestre d’Educació Infantil d’UManresa i especialista en literatura per a les primeres edats; i “Poemes en clau de sol, cançons en clau de lluna”, a càrrec d’August Garcia i Orri, mestre, filòleg i músic.
*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.
Durada: 5h (4h presencials + 1h de treball personal)
Horari: Dijous 3 de juliol 2025 de 10h a 14h
Descripció
L’art sempre ha esdevingut una forma d’explorar la nostra interioritat. I treure les llums i les ombres per veure en ambdues la seva bellesa singular. Ser mestre, docent, educador és una tasca que demana una doble mirada continua. Una posada en el nostre interior, l’altre en la dels infants i joves amb qui compartim l’aula. Sovint, la demanda curricular dona poc espai per l’exploració de la interioritat transformant-se això en conflictes que dificulten el propi procés d’aprenentatge. Amb aquesta formació trobaràs i experimentaràs eines a través de l’expressió plàstica, del joc, de l’art i de l’educació de la mirada, per posar el focus en aquells punts que et facilitin concrear, amb els i les alumnes, un clima de benestar a l’aula, sigui quina sigui la matèria curricular que has de desenvolupar. El propòsit és crear un espai on gaudir i aprendre plegats i construir una motxilla, amb recursos senzills en materials i fins i tot en temps d’aplicació, des de la creativitat i l’art per aplicar a l’aula, amb la finalitat de facilitar la connexió dels i les alumnes amb si mateixos i amb els altres.
1. Què és l’artteràpia?
2. Les emocions i l’educació.
3. El procés creatiu. El teu cervell creatiu.
Adreçat a: Docents de primària i secundària (1r i 2n ESO). .
Núria Molina Amate
Experta en artteràpia i en educació emocional.
*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.
Durada: 5h (4h presencials + 1h de treball personal)
Horari: Divendres 4 de juliol 2025, de 10 a 14h
Descripció
Com es pot vincular qualitat i inclusivitat en els processos d’aprenentatge de les aules? Com haurien de ser les experiències matemàtiques de l’alumnat perquè l’escola asseguri a tots els infants l’accés a un currículum coherent i de qualitat? En quin tipus de pràctiques haurien de participar si pensem en l’aprenentatge des d’una perspectiva cultural i comunicativa basada en la comprensió del món i del propi saber matemàtic? Farem una petita reflexió sobre aquestes qüestions i la seva relació amb alguns dels temes transversals bàsics del currículum: el desenvolupament del sentit dels números, la comprensió de les propietats i dels sistemes de mesura, l’espai, la forma, la resolució de problemes, la comunicació matemàtica, la representació i la modelització...i ens preguntarem sobre el seu sentit.
Els continguts bàsics per l’aprenentatge d’una matemàtica de qualitat es despleguen en processos personals de construcció de significats dels infants que es relacionen amb les preguntes importants que es fan sobre el món on viuen i amb la seves maneres de participar en les pràctiques socials i culturals de la comunitat.
Adreçat a: Mestres educació infantil i primària
Antònia Fernández Mateo
Mestra en Educació Infantil i Primària, docent de didàctica de la matemàtica del grau en Mestre d’Educació Infantil d’UManresa i membre i formadora del seminari “La Cultura Matemàtica de les persones” de la UAB.
*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.
Durada: 10h (8h presencials + 2h de treball personal)
Horari: Dilluns 7 de juliol i dimarts 8 de juliol 2025 de 10 a 14h
Descripció
La tasca docent implica una forta càrrega emocional i relacional. Sovint, els equips educatius posen molt el focus en el benestar de l’alumnat, però descuiden el seu propi. Aquesta formació convida a fer una aturada per mirar cap endins, reconèixer com estem, posar nom al que sentim i recuperar eines de regulació i sostenibilitat emocional. A través d’una metodologia vivencial, pràctica i compartida, els participants exploraran recursos d’educació emocional adaptats a la realitat docent i desenvoluparan estratègies per cultivar el seu benestar personal i col·lectiu. El curs posa l’accent en el vincle entre benestar emocional, pràctica educativa i qualitat pedagògica.
Les emocions com a brúixola docent
Reconeixement emocional
El diàleg intern del docent
Estratègies de regulació emocional
Autocura i sostenibilitat emocional
Adreçat a: Docents de totes les etapes educatives
Aloma Cuiné Comas
Mestra especialista en innovació educativa i en benestar emocional, impartirà el curs titulat “Emocions en clau docent: conèixer-me per sostenir l’acompanyament”.
*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.
Durada: 10h (8h presencials + 2h de treball personal)
Horari: Dilluns 7 de juliol i dimarts 8 de juliol 2025 de 15 a 19h.
Descripció
La ciència forma part de la vida quotidiana dels infants i es manifesta des de ben petits en la seva curiositat, capacitat d’observació i ganes d’experimentar. Aquest curs vol aprofundir en el valor de la ciència a l’etapa d’educació infantil, oferint una mirada respectuosa cap als processos d’exploració dels infants i reflexionant sobre el paper de l’adult, l’organització dels espais i les propostes que poden afavorir el pensament científic. El curs inclou també experiències vivencials a través de dos tallers pràctics.
Adreçat a: Mestres educació infantil
Marta Llebaria Ferrer
Mestra en Educació Infantil, coordinadora pedagògica del Lab 0_6 i formadora i assessora sobre espais de ciència a l’etapa d’educació infantil.
*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.
El preu de les formacions depèn del nombre d'hores total
|
També et pot interessar 14a Escola d’Estiu de Literatura Infantil i JuvenilLa Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, en col·laboració amb l’Abadia de Montserrat, obre la 14a Escola d’Estiu de Literatura Infantil i Juvenil adreçada a persones que, des de l’àmbit de l’ensenyament, la biblioteca, l’edició, la recerca o la motivació personal o professional, tinguin interès en l’aprofundiment d’aspectes concrets del llibre infantil i juvenil.
|