Vés al contingut

Escola d'Estiu

Imagen

escola-estiu-umanresa-2025

Cursos de l'Escola d'Estiu 2025

Del 3 a l'11 de juliol de 2025 

 

Durada: 5h (4h presencials + 1h de treball personal)

Horari: Dijous, 3 de juliol, de 10 a 14h

Descripció

La literatura infantil a les primeres edats (Infantil i Primària) és una formació sobre llibres per als més petits. És un curs de 5 hores per descobrir els llibres més adients, així com determinar la importància dels llibres, els àlbums, els contes, les cançons i les cantarelles a les primeres etapes d’Infantil i Primària. El curs també permetrà identificar els criteris de selecció i les tipologies de llibres més adients. També es presentaran les millors novetats editorials.

Objectius

  • Determinar les aportacions de la literatura infantil al desenvolupament dels infants.
  • Conèixer i analitzar la literatura per a les primeres edats.
  • Saber valorar i seleccionar llibres per als 0-8 anys.

Continguts

1. Introducció

2. Per què llegir als més petits? Determinar el rol essencial de les històries i els llibres en el desenvolupament dels infants.

3. De la tradició oral al llibre.

4. Descobrir les tipologies de llibres més esteses (contes, àlbums, imaginaris...).

5. Desenvolupar criteris de selecció.

6. Construir una biblioteca ideal per als 0-8 anys.

Adreçat a: Estudiants, educadores, mestres, bibliotecaris, logopedes i tots aquells dinamitzadors culturals interessats en els llibres per a les primeres etapes.

Professorat

Dra. Cristina Correro Iglesias

Professora de literatura infantil al grau en Mestre d’Educació Infantil d’UManresa i especialista en literatura per a les primeres edats; i “Poemes en clau de sol, cançons en clau de lluna”, a càrrec d’August Garcia i Orri, mestre, filòleg i músic.

*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.

Inscripció i pagament

Durada: 5h (4h presencials + 1h de treball personal)

Horari: Dijous 3 de juliol 2025 de 10h a 14h

Descripció

L’art sempre ha esdevingut una forma d’explorar la nostra interioritat. I treure les llums i les ombres per veure en ambdues la seva bellesa singular. Ser mestre, docent, educador és una tasca que demana una doble mirada continua. Una posada en el nostre interior, l’altre en la dels infants i joves amb qui compartim l’aula. Sovint, la demanda curricular dona poc espai per l’exploració de la interioritat transformant-se això en conflictes que dificulten el propi procés d’aprenentatge. Amb aquesta formació trobaràs i experimentaràs eines a través de l’expressió plàstica, del joc, de l’art i de l’educació de la mirada, per posar el focus en aquells punts que et facilitin concrear, amb els i les alumnes, un clima de benestar a l’aula, sigui quina sigui la matèria curricular que has de desenvolupar. El propòsit és crear un espai on gaudir i aprendre plegats i construir una motxilla, amb recursos senzills en materials i fins i tot en temps d’aplicació, des de la creativitat i l’art per aplicar a l’aula, amb la finalitat de facilitar la connexió dels i les alumnes amb si mateixos i amb els altres.

Objectius

  • Aportar eines artístiques i plàstiques senzilles per aplicar a l’aula amb els alumnes.
  • Oferir un espai segur per a l’autoexploració i expressió emocional mitjançant els procés creatiu.
  • Aprendre com l’art i la bellesa, en un sentit ampli, ens poden ajudar a dur a terme amb mes harmonia la tasca docent.
  • Observar el fort impacte de les imatges, tant les visuals com les que generen les nostres paraules, en la pròpia valoració personal.
  • Comprendre com els processos creadors desenvolupen vincles saludables i enriquidors.
  • Facilitar la integració de pensament, emoció i acció necessari per a qualsevol aprenentatge.

Continguts

1. Què és l’artteràpia?

  • Breu introducció històrica.
  • Recursos inspirats en l’artteràpia per implementar a l’aula. La importància de la mirada.

2. Les emocions i l’educació.

  • L’art com a eina d’expressió. Connecto amb l’emoció m’obro a l’aprenentatge.

3. El procés creatiu. El teu cervell creatiu.

  • Estils de pensament: convergent, divergent, lateral, irradiant.
  • Eines i recursos per transformar l’educació: art thinking, efecte medici, els sis barrets per pensar, ...

Adreçat a: Docents de primària i secundària (1r i 2n ESO). .

Professorat

Núria Molina Amate

Experta en artteràpia i en educació emocional.

*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.

Inscripció i pagament

Durada: 5h (4h presencials + 1h de treball personal)

Horari: Divendres 4 de juliol 2025, de 10 a 14h

Descripció

Com es pot vincular qualitat i inclusivitat en els processos d’aprenentatge de les aules? Com haurien de ser les experiències matemàtiques de l’alumnat perquè l’escola asseguri a tots els infants l’accés a un currículum coherent i de qualitat? En quin tipus de pràctiques haurien de participar si pensem en l’aprenentatge des d’una perspectiva cultural i comunicativa basada en la comprensió del món i del propi saber matemàtic? Farem una petita reflexió sobre aquestes qüestions i la seva relació amb alguns dels temes transversals bàsics del currículum: el desenvolupament del sentit dels números, la comprensió de les propietats i dels sistemes de mesura, l’espai, la forma, la resolució de problemes, la comunicació matemàtica, la representació i la modelització...i ens preguntarem sobre el seu sentit.

Objectius

  • Promoure la reflexió sobre l’activitat matemàtica com a activitat cultural situada en contextos significatius per a les persones.
  • Per una reflexió curricular de les matemàtiques que permeti apuntar els continguts bàsics, el seu significat i les seves connexions.

Programa

Els continguts bàsics per l’aprenentatge d’una matemàtica de qualitat es despleguen en processos personals de construcció de significats dels infants que es relacionen amb les preguntes importants que es fan sobre el món on viuen i amb la seves maneres de participar en les pràctiques socials i culturals de la comunitat.

Adreçat a: Mestres educació infantil i primària

Professorat

Antònia Fernández Mateo

Mestra en Educació Infantil i Primària, docent de didàctica de la matemàtica del grau en Mestre d’Educació Infantil d’UManresa i membre i formadora del seminari “La Cultura Matemàtica de les persones” de la UAB.

*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.

Inscripció i pagament

Durada: 10h (8h presencials + 2h de treball personal)

Horari: Dilluns 7 de juliol i dimarts 8 de juliol 2025 de 10 a 14h

Descripció

La tasca docent implica una forta càrrega emocional i relacional. Sovint, els equips educatius posen molt el focus en el benestar de l’alumnat, però descuiden el seu propi. Aquesta formació convida a fer una aturada per mirar cap endins, reconèixer com estem, posar nom al que sentim i recuperar eines de regulació i sostenibilitat emocional. A través d’una metodologia vivencial, pràctica i compartida, els participants exploraran recursos d’educació emocional adaptats a la realitat docent i desenvoluparan estratègies per cultivar el seu benestar personal i col·lectiu. El curs posa l’accent en el vincle entre benestar emocional, pràctica educativa i qualitat pedagògica.

Objectius

  • Prendre consciència del paper de les emocions en la tasca docent.
  • Reforçar el reconeixement, expressió i regulació emocional en l’àmbit professional.
  • Desenvolupar estratègies personals i col·lectives d’autocura i sostenibilitat emocional.
  • Enfortir el vincle entre educació emocional i qualitat educativa.
  • Generar espais de confiança per compartir i transformar vivències docents des de la mirada emocional.

Programa

Les emocions com a brúixola docent

  • Concepte d’educació emocional i benestar docent.
  • Conscienciació emocional i cultura emocional als equips.

Reconeixement emocional

  • Vocabulari emocional i precisió.
  • Alfabetització emocional a través de l’experiència.

El diàleg intern del docent

  • Autoexigència, veu crítica i compassió.
  • Narrativa personal i percepció de la pròpia tasca.

Estratègies de regulació emocional

  • Tècniques senzilles i aplicables.
  • Com afrontar situacions intenses a l’aula.

Autocura i sostenibilitat emocional

  • Autoconeixement i límits.
  • Pràctiques de benestar dins la jornada educativa.
  • Vincles saludables dins l’equip.

Adreçat a: Docents de totes les etapes educatives

Professorat

Aloma Cuiné Comas

Mestra especialista en innovació educativa i en benestar emocional, impartirà el curs titulat “Emocions en clau docent: conèixer-me per sostenir l’acompanyament”.

*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.

Inscripció i pagament

 

Durada: 10h (8h presencials + 2h de treball personal)

Horari: Dilluns 7 de juliol i dimarts 8 de juliol 2025 de 15 a 19h.

Descripció

La ciència forma part de la vida quotidiana dels infants i es manifesta des de ben petits en la seva curiositat, capacitat d’observació i ganes d’experimentar. Aquest curs vol aprofundir en el valor de la ciència a l’etapa d’educació infantil, oferint una mirada respectuosa cap als processos d’exploració dels infants i reflexionant sobre el paper de l’adult, l’organització dels espais i les propostes que poden afavorir el pensament científic. El curs inclou també experiències vivencials a través de dos tallers pràctics.

Objectius

  • Reivindicar el paper de la ciència com a part fonamental del desenvolupament global dels infants.
  • Comprendre les relacions entre ciència, infant i experimentació des d’una mirada pedagògica.
  • Conèixer el funcionament d’un espai de ciència en lliure elecció: organització, materials i tipus de propostes.
  • Reflexionar sobre el rol de la mestra com a observadora, acompanyant i generadora de contextos d’aprenentatge.
  • Viure en primera persona dues experiències de ciència: una vinculada a la llum i una altra d’experimentació.

Programa

  • Ciència i infància: Com es manifesta la curiositat i el pensament científic en els infants? Quina relació tenen amb l’observació, la formulació d’hipòtesis i l’experimentació?
  • Característiques de les propostes científiques a l’etapa infantil: Com han de ser les situacions per afavorir la investigació i l’autonomia? Quins materials, espais i temps cal tenir en compte?
  • Espais de ciència en lliure elecció: Coneixement i anàlisi d’un espai de ciència pensat per a infants, des de l’organització i la disposició dels materials fins a la tipologia de propostes que s’hi poden oferir.
  • El paper de la mestra: La importància de l’observació, l’escolta i l’acompanyament en els processos d’experimentació dels infants. La mirada professional com a clau per crear contextos d’aprenentatge significatius.
  • Taller de llum: Vivència de vàries propostes científiques centrades en el fenomen de la llum, explorant les seves possibilitats, per tal de tenir més coneixement dels conceptes de llum.
  • Taller d’experimentació: Participació en una proposta oberta on experimentar amb materials diversos, posar en joc la pròpia curiositat i reflexionar sobre el procés d’experimentació.

Adreçat a: Mestres educació infantil

Professorat

Marta Llebaria Ferrer

Mestra en Educació Infantil, coordinadora pedagògica del Lab 0_6 i formadora i assessora sobre espais de ciència a l’etapa d’educació infantil.

*Formació reconeguda com a formació permanent pel Departament d’Educació.

Inscripció i pagament

El preu de les formacions depèn del nombre d'hores total

  • 5 hores: 20€
  • 10 hores: 30€

 

 

 

També et pot interessar

14a Escola d’Estiu de Literatura Infantil i Juvenil

La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, en col·laboració amb l’Abadia de Montserrat, obre la 14a Escola d’Estiu de Literatura Infantil i Juvenil adreçada a persones que, des de l’àmbit de l’ensenyament, la biblioteca, l’edició, la recerca o la motivació personal o professional, tinguin interès en l’aprofundiment d’aspectes concrets del llibre infantil i juvenil.

Més informació i inscripcions

 

Contacta'ns

Si tens alguna pregunta, nosaltres tenim la resposta

Contacte